Hoefijzergebouw klaar voor opvang Oekraïense vluchtelingen

De tweede verdieping van het Hoefijzergebouw (de COA-opvanglocatie achter het gemeentehuis) is de afgelopen maanden verbouwd en geschikt gemaakt voor de opvang van 64 vluchtelingen. Op 20 juli zijn de eerste Oekraïense vluchtelingen naar de opvang verhuisd.

Een deel van de mensen die in het Hoefijzergebouw gaan wonen, verbleef al in Oegstgeest, bij gastgezinnen. De rest van de 64 plaatsen is voor Oekraïense vluchtelingen die nu in de crisisopvang verblijven of nog aankomen in Nederland.

Hoe lang de mensen blijven is door het voortduren van de oorlog in Oekraïne nog niet bekend. Het COA organiseert samen met de gemeente de ondersteuning van de vluchtelingen op de 2e etage van het Hoefijzergebouw, waar op de begane grond en de 1e etage statushouders verblijven.

Meer informatie over hulp aan Oekraïne vindt u op onze website.

Opvanglocatie achter het gemeentehuis in gebruik

Er is hard gewerkt om het terrein en de gebouwen achter het gemeentehuis geschikt te maken voor bewoning van max. 175 statushouders via het COA en max. 80 bewoners via Divorce Housing. Ruim 100 belangstellenden zijn tijdens de inloopmiddag in oktober 2021 al even wezen kijken hoe de locatie eruit zag en hoe het geworden was. Medewerkers van het COA en van DH gaven de hele middag rondleidingen door de panden waar die middag nog ‘veel werk in uitvoering was’. Inmiddels is het zo ver. Vanaf 1 november 2021 hebben de eerste bewoners hun intrek genomen in zowel het Hoefijzergebouw als ook in het pand ernaast (Divorce Housing).

Burgemeester Emile Jaensch is ook op bezoek geweest om enkele nieuwe bewoners welkom te heten.

Hulp van vrijwilligers

In opvanglocaties zijn veel vrijwilligers actief. Ook buiten opvanglocaties zetten mensen zich belangeloos met eigen initiatieven of vanuit organisaties en bedrijven. Daar is het COA erg blij mee. Als een nieuwe locatie eenmaal open is, inventariseert het COA waar de bewoners behoefte aan hebben. Op basis daarvan gaat het COA activiteiten aanbieden. Wilt u vrijwilligerswerk doen? Neemt u dan contact op met de locatie: oegstgeest@coa.nl

Al eerder opgegeven

De gemeente heeft alle namen verzameld en heeft deze inmiddels overgedragen aan het COA. Zodra in de eerste weken na huisvesting duidelijk wordt waar behoefte aan is op de locatie, wordt er vanuit het COA contact opgenomen met de mensen die zich al eerder hebben opgegeven of hun naam achter hebben gelaten.

Kleding en goederen

Het COA heeft geen gelegenheid tot het sorteren en distribueren van kleding en goederen. Statushouders bezoeken voor het inrichten van een woning vaak een kringloopwinkel. Meubels en andere huisraad kunt u daarom het beste naar een lokale kringloopwinkel brengen (bv Soek of de nieuwe kringloopwinkel aan de Geverstraat).U kunt kleding en goederen het beste brengen naar inzamelpunten, zoals van het Leger des Heils. Mochten er kleding of goederen nodig zijn voor de bewoners van de locatie, dan maakt het COA gebruik van bestaande contacten met verschillende organisaties. U leest meer hierover op de website van het COA.

Veel gestelde vragen