Nieuws

Geen nieuws beschikbaar.

Op 27 juni 2024 heeft de gemeenteraad van Oegstgeest de nota van uitgangspunten voor woningbouw op de Almondehoeve vastgesteld. Om tot definitieve plannen te komen, zijn nog diverse onderzoeken nodig, zoals archeologisch en bodemonderzoek. Deze worden binnenkort uitgevoerd op het terrein van de toekomstige woonwijk.

Wat gaan we doen?

Voor de locatie Almondehoeve zijn nieuwbouwplannen in ontwikkeling. De gemeente werkt hieraan mee en heeft in 2024 de nota van uitgangspunten vastgesteld. Voorwaarden zijn onder andere een goede verkeersontsluiting en aansluiting op de omgeving. Hiervoor zijn verkeersonderzoeken gedaan en is een klankbordgroep opgericht.

Er wordt gewerkt aan een TAM-IMRO-omgevingsplan. Dit plan wordt binnenkort ter inzage gelegd.

Wanneer doen we dit?

De huidige fase is een voorbereidingsfase met onderzoek en overleg. Later dit jaar worden het ontwerpomgevingsplan en de omgevingsvergunning vastgesteld en ter inzage gelegd. Belanghebbenden kunnen dan hun mening geven (zienswijzen indienen).

Overzicht besluitvorming 

  • 27 juni 2024: Vaststelling NvU door de gemeenteraad
  • 17 juni 2025: collegebesluit terinzagelegging ontwerp TAM-omgevingsplan en ontwerpbesluit omgevingsvergunning
  • 26 juni t/m 20 augustus 2025: periode voor zienswijzen
  • 14 oktober 2025: collegebesluit vaststelling TAM-omgevingsplan en omgevingsvergunning
  • 13 november 2025: commissievergadering
  • 27 november 2025: besluitvormende raad
     

Klankbordgroep

Bijeenkomsten:

  • 2 april 2024: Kennismaking
  • 20 november 2024: Bijeenkomst
  • 11 februari 2025: Bijeenkomst
  • 2 april 2025: extra gesprek
  • 7 april 2025: Bijeenkomst
  • 17 september 2025: Bijeenkomst

Contact

Heeft u vragen of wilt u iets delen met de klankbordgroep? Dan kunt u ons een email sturen.

Verslagen:  

Waar gaan we aan het werk?

Op en rondom de locatie Almondehoeve aan de Van Almondeweg in Oegstgeest.

Hoe gaan we te werk?

Het project wordt in fases uitgevoerd. We zitten nu in de voorbereidende fase. U wordt via meerdere kanalen op de hoogte gehouden.

Activiteiten/participatie

De definitieve, door de raad vastgestelde nota van uitgangspunten Almondehoeve.  Alle aangenomen amendementen zijn in deze versie verwerkt.

Tijdens deze commissievergadering bespreekt de gemeenteraad het raadsvoorstel en de Nota van Uitgangspunten inzake de Almondehoeve. Er is hierbij inspraakgelegenheid voor het publiek. Meer informatie hierover is verkrijgbaar via griffie@oegstgeest.nl.

Tijdens deze commissievergadering bespreekt de gemeenteraad het raadsvoorstel en de Nota van Uitgangspunten inzake de Almondehoeve. Er is hierbij inspraakgelegenheid voor het publiek. Meer informatie hierover is verkrijgbaar via griffie@oegstgeest.nl.

Besluitvorming over de Nota van Uitgangspunten Almondehoeve vindt plaats tijdens de raadsvergadering van donderdag 25 april 2024.

Bij welke verkeersdrukte zou de onderdoorgang A44 Rijnsburg – Oegstgeest permanent moeten worden afgesloten? 


Er is geen keiharde grens / aantal te noemen dat de onderdoorgang zou moeten worden afgesloten. Dit is een belangafweging van de beleefde verkeerssituatie die door drukte minder positief wordt versus de impact op bestaand verkeer in geval van een afsluiting. Bij meer drukte is sprake van een glijdende schaal qua verkeersveiligheid, aantrekkelijkheid en beleving, wat tot meer klachten zal leiden bij de gemeente.

Kunnen de data van de verkeerstellingen openbaar worden gemaakt? 


Bijgevoegd de verkeersaantallen per dag en per uur, met data, van de telling op de Van Almondeweg (.pdf).

Is de Fietsersbond geraadpleegd over deze plannen?


De Fietsersbond Afdeling Katwijk is geraadpleegd en geeft aan voorstander te zijn van het permanent afsluiten van de onderdoorgang A44 Rijnsburg – Oegstgeest  voor autoverkeer. Zij adviseert de Van Almondeweg in te richten als fietsstraat voor bestemmingsverkeer. Voorts heeft zijn aanvullende suggesties gedaan ten aanzien van de inrichting van de Dorpsstraat, Van Gerrevinkbrug en snelheidsbeperking van de Haarlemmerstraatweg.

Hoeveel ongelukken zijn er gebeurd vanaf het moment dat de Duikerbrug is afgesloten sinds 4 april 2019. En wat was de oorzaak van incidenten en welke voertuigen waren daarbij betrokken. 

Hieronder een overzicht van de ongevallen over de afgelopen vier jaar op de Van Almondeweg (Oegstgeester grondgebied) die zijn geregistreerd. Gedetailleerdere informatie is niet beschikbaar.

  • Zaterdag 24 juni 2023: Personenauto, waarvan bestuurder en passagier gewond
  • Donderdag 1 december 2022: E-bike en personenauto
  • Vrijdag 7 oktober 2022: Personenauto, waarvan bestuurder gewond
  • Vrijdag 10 juni 2022: Drie personenauto’s, waarvan één bestuurder gewond
  • Donderdag 5 augustus 2021: Onbekend
  • Dinsdag 15 december 2020: Fietsers, waarvan gewond
  • Maandag 20 juli 2020: Twee personenauto’s en een bestelauto

Maandag 17 februari 2020: Fietser, waarvan gewond

Is er onderzocht wat het autobezit is van sociale huurders? Nu lijkt er eenzelfde gemiddelde autobezit voor alle verschillende inwoners.


De verkeersgeneratie is qua omvang gesplitst naar 40 en 160 woningen per woningtype. De kencijfers waarmee is gerekend zijn afkomstig van het Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek (Bron: CBS Statline, CROW-publicatie 381 – Kencijfers verkeersgeneratie, ASVV 2021). De berekeningen zijn te vinden in de bijlage van het verkeersonderzoek dat is gepubliceerd op de gemeentelijke website. 

Is er onderzoek gedaan naar minder woningen en de impact daarvan? 
 

Naar aanleiding van de beeldvormende raadsvergadering Almondehoeve van 5 maart 2024 heeft Verkeersbureau Goudappel uitwerking gegeven aan de verkeersgeneratie en -effect van een woningbouwontwikkeling van 40, 80, 120, 160 en 200 woningen op de Almondehoeve. Deze rapportage, alsmede de achterliggende verkeerstellingen zijn elders op deze pagina beschikbaar. 

Wat is de economische impact op winkelcentrum Lange Voort en de markt?
 

Tot welke afsluiting ook wordt besloten, alleen spits of een permanente, Oegstgeest blijft via de onderdoorgang A44 Rijnsburg – Oegstgeest altijd direct bereikbaar met de fiets. Richting Lange Voort is het met de fiets ook de kortste reisafstand (2,3 km). Nu de Dorpsstraat (sinds enige jaren) geen doorgaande autoverbinding meer vormt richting Oegstgeest-centrum en autoverkeer dient te rijden via de wijk Haaswijk, is de reisafstand van de autoroute via Van Almondeweg: 3,7 km, ca. 8 min. Via de Rijnsburgerweg bedraagt de autoroute naar winkelcentrum Lange Voort/de markt 4,1 km, ca. 10 min. (Bron: Google Maps)

Gelet op het voorgaande, verwachten wij niet dat het bezoek aan deze winkelgebieden onaantrekkelijker wordt indien wordt besloten tot een permanente afsluiting van de onderdoorgang A44. 

Verkeersbureau Goudappel verzorgt een presentatie naar aanleiding van het verkeersrapport d.d. 1 februari 2024 over de ontsluiting en verkeerseffecten van de ontwikkeling Almondehoeve. Deze bijeenkomst is openbaar waarbij raadsleden en belangstellenden vragen kunnen stellen.

Ontwikkelaar Citystone Group verzorgt in deze beeldvormende raadsvergadering een presentatie van de plannen voor de Almondehoeve. Deze bijeenkomst is openbaar waarbij raadsleden en belangstellenden vragen kunnen stellen.

Verkeersbureau Goudappel presenteerde tijdens een bewonersavond de eerste resultaten van het verkeersonderzoek. Dit rapport geeft antwoord op vragen als: hoe kan het verkeer van de nieuwe bewoners goed ontsloten worden? Hoeveel woningen kunnen, qua verkeer, op een verantwoorde wijze op deze locatie worden gebouwd? (U vindt het rapport onder 'Meer informatie en documenten')

Tijdens een eerste bewonersavond is door de gemeente, als bijdrage voor het verkeersonderzoek, bij bewoners navraag gedaan. Wat zijn bijvoorbeeld hun ervaringen met de huidige verkeerssituatie rondom de Van Almondeweg en wat vinden zij de belangrijke aandachtspunten voor de toekomst van dit gebied?

Beschrijving documenten

De kaart laat het plangebied van de Almondehoeve in Oegstgeest zien. Dit is een gebied waar in de toekomst vooral gewoond zal worden, met daarnaast ruimte voor groen, water en voorzieningen. Het grootste deel van het gebied is bestemd voor woningen. Daartussen liggen groene zones met bomen en plantsoenen, en waterpartijen zoals sloten en vijvers. De wegenstructuur is ook zichtbaar en geeft aan hoe bewoners en bezoekers door het gebied kunnen rijden of lopen. Daarnaast zijn op de kaart verschillende beschermingszones aangegeven:

  • Gebieden waar archeologische resten in de grond kunnen liggen.
  • Gebieden waar regels gelden voor het kappen van bomen of voor waterkeringen.
  • Een zone waar rekening wordt gehouden met geluid, bijvoorbeeld vanwege verkeer.

Ook zijn er plekken waar kleinschalige voorzieningen mogelijk zijn, zoals een dorpshuis, bed & breakfast of nutsvoorzieningen (zoals stroom of water). In het plan is vastgelegd hoe hoog gebouwen mogen worden (maximaal 11 meter) en welke delen van het gebied daarvoor in aanmerking komen. Samengevat:
de kaart geeft weer hoe de ruimtelijke indeling van het gebied Almondehoeve eruit komt te zien, met aandacht voor wonen, groen, water en bescherming van de omgeving.

Wat laat deze kaart zien?

De kaart toont de locatie waar de komgrens van Oegstgeest wordt verplaatst, aan de Van Almondeweg. De komgrens geeft aan waar de bebouwde kom begint en eindigt. Binnen de kom gelden andere verkeersregels, zoals een lagere maximumsnelheid (meestal 30 km per uur) en meer aandacht voor voetgangers en fietsers.

Waarom wordt de komgrens verplaatst?

De verplaatsing van de komgrens is onderdeel van een verkeersmaatregel om de verkeersveiligheid te verbeteren. Door de grens iets te verschuiven:

  • sluit de zone beter aan op de werkelijke bebouwing en gebruik van de weg;
  • kunnen automobilisten eerder snelheid minderen bij het inrijden van de bebouwde kom;
  • ontstaat een rustiger verkeersbeeld voor bewoners en overstekende voetgangers.

Wat verandert er precies?

  • De oude komgrens wordt verwijderd.
  • Er wordt een nieuwe komgrens aangebracht met onderborden en een portaal (een frame waar de borden aan hangen).
  • De maximumsnelheid binnen de kom wordt 30 kilometer per uur.
  • Buiten de kom geldt een snelheid van 60 kilometer per uur.
  • Bestaande verkeersdrempels blijven gehandhaafd.
  • Er wordt ook nieuw wegmeubilair geplaatst, zoals verkeersborden en markeringen.

De kaart maakt onderscheid tussen:

  • bestaande situatie (de huidige komgrens en verkeersborden);
  • nieuwe situatie (de verplaatste komgrens en aangepaste borden).

Op de kaart zijn bovendien enkele straatnamen zichtbaar, zoals Van Almondeweg, Groenhoevelaan, Kanaalweide, Dorpsstraat en verwijzingen naar de Rijksweg A44 en omliggende straten.

Wat is het doel van deze aanpassing?

Het doel is om:

  • de veiligheid voor weggebruikers en omwonenden te vergroten;
  • de verkeerssnelheid beter te laten aansluiten op de bebouwde omgeving;
  • en de grens van de bebouwde kom duidelijker zichtbaar te maken.

Zo ontstaat een veiligere en overzichtelijkere verkeerssituatie aan de oostkant van Oegstgeest.

Wie voert dit uit?

Het ontwerp is gemaakt door Megaborn B.V. in opdracht van de gemeente Oegstgeest.
Projectnummer: GOe2502-102
Fase: Ontwerpfase (Conceptversie 23-09-2025)
Schaal van de tekening: 1:500

Contact

Heeft u vragen of is een bestand niet toegankelijk? Neem gerust contact met ons op. We zijn bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur via telefoonnummer 14 071 of via ons contactformulier.