Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt of is deze gestolen? Geef dit dan door aan de gemeente. U hoeft geen aangifte meer te doen bij de politie. U kunt de vermissing makkelijk online melden vanuit huis met uw DigiD.

Na de melding is uw reisdocument direct ongeldig. Niemand kan het dan nog gebruiken. Na het melden van de vermissing maakt u een afspraak voor het aanvragen van een nieuw document.

Lukt het niet dit online te regelen? Dat kunt u zelf een afspraak maken of bellen met 14017. Wij zijn telefonisch bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 12:00 uur.

Komt u op afspraak de vermissing doorgeven?

Wat moet u meenemen?

  • Alle (Nederlandse en buitenlandse) identiteitsbewijzen en paspoorten die in uw bezit zijn.
  • Heeft u géén identiteitsbewijs en/of paspoort, dan graag uw rijbewijs meenemen.
  • Een recente pasfoto. Deze voldoet aan de eisen van Rijksoverheid. Op de begane grond van het gemeentehuis staat een pasfotohokje. Hier kunt u voor €9 (alleen pinnen of contactloos) pasfoto’s laten maken voor officiële documenten. De pasfoto’s worden direct afgedrukt. Let op: Maak eerst de pasfoto's en meld u daarna pas aan bij de aanmeldzuil voor uw afspraak.
  • Uw pinpas (of geld) mee om te betalen

Ben je jonger dan 18 jaar :

  • Jezelf. Je vraagt je paspoort persoonlijk aan de balie aan. Je ouders of verzorgers mogen meekomen maar dit is niet verplicht. Dus bij aanvraag van een document voor een minderjarig kind moet het kind zelf ook aanwezig zijn bij de aanvraag en ophalen van het reisdocument!
  • Al je identiteitsbewijzen en paspoorten. Ook als ze zijn verlopen
  • Het volledig ingevulde formulier "Toestemming reisdocument minderjarige" en een geldig legitimatiebewijs (kopie mag ook) van beide ondertekenaars
  • Een pasfoto. Let op de eisen van Rijksoverheid. Op de begane grond van het gemeentehuis staat een pasfotohokje. Hier kunt u voor €9 pasfoto’s laten maken voor officiële documenten. De pasfoto’s worden direct afgedrukt. Let op: Maak eerst de pasfoto's en meld u daarna pas aan bij de aanmeldzuil voor uw afspraak.
  • Een pinpas (of geld) mee om te betalen.

Reisdocument teruggevonden?

Vindt u na de melding van de vermissing toch uw reisdocument weer terug? Dan moet u het document inleveren bij de gemeente. Het document is namelijk ongeldig en wordt door de gemeente vernietigd.


Fraude met identiteitsbewijzen

Het komt regelmatig voor dat er fraude met identiteitsbewijzen (paspoorten, identiteitskaarten of rijbewijzen) wordt gepleegd die als vermist zijn opgegeven, terwijl ze dit niet zijn. De gemeente stelt daarom altijd een onderzoek in.

Er wordt gekeken naar:

  • de identiteit van de aanvrager;
  • of het document is teruggevonden;
  • of de aanvrager in korte tijd meerdere keren een identiteitsbewijs is kwijtgeraakt.

Zelf identiteitsfraude voorkomen

Criminelen kunnen met valse of gestolen identiteitsgegevens fraude plegen. Ze kopen bijvoorbeeld op uw naam spullen zonder te betalen. Benieuwd wat u kunt doen om identiteitsfraude te voorkomen?

Ga naar de website van de Rijksoverheid  voor meer informatie!