Wilt u tips om een woninginbraak te voorkomen? Bent u benieuwd hoe u uzelf het beste kunt voorbereiden op een ramp of crisis? Of wilt u een interview met de jongerenwerkers in Oegstgeest lezen? U kunt dit allemaal terugvinden in het veiligheidsmagazine.

Hieronder vindt u de tekst uit het veiligheidsmagazine. Wij plaatsen deze tekst omdat de pdf-versie minder toegankelijk is voor mensen die gebruik maken van voorleessoftware. Dit magazine is ook op te halen in het gemeentehuis. Liggen er geen exemplaren meer op de tafel? Vraag er gerust naar bij de balie. 

Veiligheidsmagazine

Vormen van oplichting

Oplichting komt in vele vormen voor, zowel offline als online, en het kan iedereen treffen. Er zijn traditionele vormen zoals straatoplichting en oplichters aan de deur, maar denk ook aan meer moderne varianten zoals phishing en fraude via sociale media. In dit magazine behandelen we er een aantal, zodat u goed voorbereid bent en oplichters bij u in ieder geval geen succes hebben.

Phishing

Phishing is een veelgebruikte manier van oplichting, waarbij oplichters valse e-mails of berichten sturen die lijken te komen van banken of andere officiële organisaties. Ze vragen om uw inloggegevens of betaalinformatie, vaak via een link naar een nepwebsite. Als u uw gegevens invult, kunnen de oplichters uw accounts overnemen en misbruiken. Wees altijd voorzichtig met berichten die vragen om persoonlijke informatie, vooral als ze urgent lijken. Controleer zulke verzoeken altijd via de officiële website.

Verkoopfraude

Ook op verkoopsites komt fraude steeds vaker voor. Oplichters doen zich voor als verkoper en proberen u te misleiden door valse betalingsverzoeken te sturen. Hierdoor kan er geld overgemaakt worden, terwijl u uw pakketje natuurlijk nooit ontvangt. Criminelen laten deze bedragen vaak overmaken op de rekening van jongeren, die hun bankrekening beschikbaar stellen. Deze jongeren worden ‘geldezels’ genoemd en worden door de oplichters ingezet om de illegale betalingen te ontvangen. Hiervoor krijgen zij vaak een vergoeding. Dit is een ernstige vorm van fraude en vaak heeft dit tot gevolg dat deze jongeren een strafblad hieraan overhouden. Laat dus nooit zomaar geld op uw rekening storten. Wees altijd alert bij online aankopen en controleer of de verkoper betrouwbaar is voordat u overgaat tot betaling.

WhatsAppfraude

Bij fraude via WhatsApp of sms, ontvangt u vaak een bericht van een oplichter die zich voordoet als een familielid of vriend. Het chatbericht begint meestal met de mededeling dat hij of zij een nieuw telefoonnummer heeft. Al snel volgt een verzoek om geld, omdat de persoon zogenaamd in de problemen zit. Vaak wordt er een betaalverzoek gestuurd. 

Let altijd goed op wanneer u om geld wordt gevraagd, ook als het bericht afkomstig lijkt van een bekend telefoonnummer. Bel de persoon zelf op via het vertrouwde nummer en voer een normaal gesprek. Wees kritisch als er gezegd wordt dat ze u niet kunnen horen of de telefoon niet kunnen opnemen. Controleer ook het rekeningnummer dat wordt opgegeven: komt het overeen met het rekeningnummer van de persoon die zogenaamd om hulp vraagt? 

Daarnaast is het belangrijk om uw sociale media goed af te schermen. Zorg ervoor dat alleen bekende mensen toegang hebben tot uw gegevens, zoals telefoonnummer, foto’s en persoonlijke informatie. Door deze voorzorgsmaatregelen te nemen, kunt u zichzelf beter beschermen tegen oplichters. 

Bankhelpdeskfraude

Een veel voorkomende vorm van fraude is bankhelpdeskfraude. Oplichters doen zich voor als bankmedewerker van uw bank. Ze proberen op verschillende manieren uw vertrouwen te winnen. Bijvoorbeeld door misbruik te maken van menselijke eigenschappen zoals nieuwsgierigheid, vertrouwen en angst. Het doel hiervan is om vertrouwelijke informatie van iemand te verkrijgen. Een bekend voorbeeld van bankhelpdeskfraude is wanneer oplichters u opbellen en beweren dat er iets vreemds of onveiligs op uw rekening gebeurt en dat u uw geld tijdelijk naar een ‘’veilige kluisrekening’’ moet overboeken. Ze vermelden daarbij dat u snel moet handelen, en geven u geen tijd om rustig na te denken. Ook kunnen de oplichters bij uw woning langskomen om uw pinpas of anderen waardevolle spullen mee te nemen naar een veilige opslagplaats. 

Heling

Heling is het kopen, bezitten of verkopen van gestolen artikelen en voertuigen. Heling is strafbaar. Onder heling valt ook het kopen van producten als u had kunnen vermoeden dat het om een gestolen artikel gaat. Bijvoorbeeld: u kunt een fiets, mobiele telefoon of auto kopen voor een prijs die eigenlijk te mooi is om waar te zijn. Meestal is dat ook zo en gaat het dan om een gestolen product. Bekijk de stopheling website of de app Stopheling om te  bekijken of een aangeboden artikel als gestolen geregistreerd staat bij de politie. 

Babbeltrucs

Babbeltrucs zijn smoesjes waarmee oplichters proberen mensen te miseiden en hun geld of waardevolle bezittingen af te pakken. De oplichters lijken vaak betrouwbaar, waardoor ze gemakkelijk het vertrouwen van hun slachtoffers kunnen winnen. Ze komen onverwachts aan de deur of spreken mensen aan op straat met een mooie smoes. Zodra ze het vertrouwen van hun doelwit hebben gewonnen, stelen ze vaak geld, sieraden of andere waardevolle spullen. 

In sommige gevallen gebruiken deze oplichters zelfs bedreigingen of geweld om hun slachtoffer te intimideren en hun slag te slaan. Soms doen ze zich voor als reparateur of een medewerker van de bank of de thuiszorg. Ze kunnen bijvoorbeeld beweren dat ze van de bank zijn en een controle moeten uitvoeren, of dat ze van de gemeente zijn voor een inspectie. Terwijl het slachtoffer afgeleid is, kan een handlanger onopgemerkt het huis binnensluipen om goederen te stelen.

Het is belangrijk om altijd voorzichtig te zijn en nooit iemand zomaar toegang tot uw woning te verlenen zonder eerst goed na te denken of de situatie veilig is. Vertrouwt u het niet? Meld dit dan direct bij de politie. Verdachte situaties kunnen gemeld worden door 112 te bellen. 

Nepagenten

Steeds vaker ontvangt de politie meldingen van criminelen die zich voordoen als politiemedewerkers. Ze kunnen u telefonisch benaderen en vervolgens bij uw huis langskomen om op slinkse wijze waardevolle bezittingen of gevoelige informatie te verkrijgen. Nepagenten zijn lastig te herkennen, doordat zij vaak overtuigende methodes gebruiken om geloofwaardig over te komen. Zo kunnen ze bellen vanaf een nummer dat lijkt op een officieel politienummer of gekleed gaan in wat lijkt op een politie-uniform. Maar vaak proberen ze wel angst aan te jagen of urgentie te creëren, bijvoorbeeld door te beweren dat uw bezittingen in gevaar zijn of dat u direct actie moet ondernemen. 

Let op de volgende signalen:

  • De beller vraagt om gevoelige informatie zoals bankgegevens of kostbaarheden.
  • De persoon aan de deur toont geen geldig politielegitimatiebewijs. 

Vier regels om te onthouden

Vooral ouderen zijn slachtoffer van deze vorm(en) van oplichting. Daarom volgt hier een aantal tips om babbeltrucs, nepagenten en bankhelpdeskfraude bij ouders en grootouders, oudere familieleden, kennissen en buren te voorkomen. Praat er met elkaar over en maak zo familie en bekenden weerbaarder tegen oplichting.

Agenten dragen altijd een volledig uniform met uitrusting.

Leg uit dat ze altijd een identiteitsbewijs moeten vragen als iemand zich voordoet als agent. Echte agenten kunnen zich altijd legitimeren met een politielegitimatiebewijs met daarop een naam, personeelsnummer en pasfoto. Daarnaast moeten agenten altijd een volledig uniform dragen, inclusief portofoons en geweldsmiddelen om hun middel. 

Oplichters zijn opdringerig en willen snel handelen.

Leg ze uit hoe oplichters te werk gaan. Ze doen zich voor als agenten of bankmedewerkers, die waardevolle spullen komen halen. Ze zijn opdringerig en willen snel handelen.

Doe niet de deur open voor vreemden en laat ze niet binnen.

Ook als uw (groot)ouders al informatie hebben doorgegeven, is het belangrijk om niet open te doen. 

Bankmedewerkers en agenten vragen NOOIT om pincodes of waardevolle spullen.

Druk hen op het hart om nooit hun pincode door te geven of waardevolle spullen mee te geven. Ook niet aan iemand die zegt van de bank of politie te zijn. Zij zullen NOOIT vragen om pincodes of waardevolle spullen.

Het Senioren Computer Café

Het Senioren Computer Café (SCC) in Oegstgeest, President Kennedylaan 141, is een unieke plek waar senioren terecht kunnen voor hulp en advies over digitale apparaten. Wim Mol, vrijwilliger en sinds 2006 voorzitter van het SCC, vertelt met enthousiasme over het succes van het café en de vele mogelijkheden die het biedt.

Vergroten digitale vaardigheden

Wim legt uit waarom het café geen ‘Internet Café’ heet, maar bewust de naam ‘Senioren Computer Café’ heeft gekregen. “Toen we in 2006 begonnen, waren er al internetcafés in de regio. Maar wij wilden ons specifiek richten op senioren. Stichting Radius heeft toen het initiatief opgezet om ouderen te ondersteunen met digitale vaardigheden, iets wat in die tijd nog niet zo vanzelfsprekend was”, vertelt Wim. Het SCC bestaat uit een team van vrijwilligers en is daarnaast aangesloten bij SeniorWeb Nederland, een netwerk van digitale leercentra voor senioren. Zij bieden voor de vrijwilligers niet alleen toegang tot waardevolle adviezen en trainingen, maar zorgen er ook voor dat ze op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van technologie.

Inloopuren en privélessen

Wat ooit begon met cursussen voor oudere computersystemen zoals Windows 95, heeft zich inmiddels aangepast aan de tijd. ‘’Tegenwoordig draait alles om smartphones, tablets en apps. De vragen die we krijgen zijn vaak gerelateerd aan het instellen van apparaten, WhatsApp gebruiken, inloggen bij diverse instanties of het veilig omgaan met wachtwoorden. Senioren hebben vaak moeite met het overzetten van gegevens naar een nieuw apparaat of het herkennen van valse e-mails en oplichterstrucs’’, legt Wim uit. 

Leren door het zelf te doen

Het SCC biedt verschillende diensten aan, van inloopspreekuren tot specifieke cursussen zoals het gebruik van WhatsApp, fotobewerking en online veiligheid. “Wat we vooral proberen, is dat mensen zelf leren door te doen. Dit is voor senioren een nieuwe wereld, en de beste manier om het onder de knie te krijgen, is door actief bezig te zijn”, vertelt Wim. Voor het aanbod van cursussen en om je hiervoor aan te melden kun je kijken op de website van het SCC.

Zonder afspraak langskomen

De inloopspreekuren vinden elke dinsdag- en vrijdagmiddag van 13:45 uur - 15:45 uur plaats. Hier kunnen senioren zonder afspraak met hun apparaten langskomen om vragen te stellen. Daarnaast biedt het SCC ook privélessen aan. “Door de jaren heen hebben we gemerkt dat de vragen steeds specifieker worden. Daarom geven we tegenwoordig vaker privéles, omdat de behoeftes van de senioren heel divers zijn”, zegt Wim. Ook hiervoor kun je je aanmelden via de website.

Tips om digitaal veilig te blijven

Een belangrijk onderwerp dat altijd terugkomt in de gesprekken met senioren, is online veiligheid. Wim benadrukt: “Als je iets ontvangt waarvan je niet zeker weet wat het is, klik dan nooit op de linkjes. Het is altijd beter om zelf in te loggen via de officiële website, zodat je geen risico loopt.” Dit is een van de eerste dingen die ze senioren meegeven.

Meer weten? Kom langs!

Voor senioren die twijfelen om de stap te zetten om naar het Senioren Computer Café te komen, heeft Wim een duidelijk advies: “Kom gewoon langs! Vragen staat vrij, ook als je nog niet veel ervaring hebt met computers.” De laagdrempelige aanpak en het geduld van de vrijwilligers maken dat veel senioren zich welkom voelen.

Veiligheid in en om het huis

Woninginbraken

In de gemeente Oegstgeest wordt relatief veel ingebroken. Het is daarom belangrijk om het inbrekers zo lastig mogelijk te maken. Wat kunt u doen tegen woninginbraken? Met deze tips maakt u het inbrekers moeilijker:

  • Zorg dat uw huis eruitziet alsof er iemand thuis is. Gebruik tijdschakelaars en lampen met bewegingssensoren.
  • Sluit alle ramen en deuren goed af, ook als u maar even weggaat. Of als u alleen boven bezig bent terwijl beneden alles open is.
  • Laat geen sleutels aan de binnenkant van de deur zitten.
  • Leg waardevolle spullen uit het zicht.
  • Kan een buur of vriend af en toe de post weghalen bij de voordeur als je op vakantie bent?
  • Heb je een oprit? Zeg tegen de buren dat ze hem mogen gebruiken tijdens jouw vakantie.
  • Deel geen vakantiefoto’s of -plannen op sociale media. Inbrekers kijken daar ook op.
  • Meld u aan bij uw buurtpreventie WhatsApp groep via OegstgeestAlert of start er zelf één als deze nog niet bestaat.
  • Installeer een videodeurbel of vergelijkbaar camerasysteem.
  • Installeer een alarmsysteem als je veel waardevolle spullen in huis hebt.
  • Zorg voor goed hang- en sluitwerk en kies voor een slot met een Politiekeurmerk Veilig Wonen. Woningen met dit keurmerk hebben 80% minder kans op een inbraak.
  • Ziet u iets verdachts? Bel direct 112.

Wat als er toch bij u is ingebroken?

Bel 112 als u vermoedt dat de daders nog in de buurt zijn. Bel 0900-8844 als u aangifte wilt doen. De politie komt dan zo snel mogelijk naar u toe. Ruim geen schade op in verband met eventuele achtergebleven sporen en wacht tot u de politie gesproken heeft. Blokkeer de gestolen spullen als dat mogelijk is, zoals bankpassen en simkaarten.

Camera in Beeld

Camera in Beeld is een systeem van de politie waar u uw beveiligingscamera(’s) kunt aanmelden. De politie kijkt niet live mee met uw camerabeelden, maar inventariseert waar er allemaal beveiligingscamera’s hangen. Als er dan een misdrijf is gepleegd waarbij camerabeelden kunnen helpen om de daders op te sporen, kunnen zij die beelden gericht opvragen bij de camera-eigenaren.

Heeft u een (of meerdere) camera(’s) aan uw woning of bedrijfspand hangen? Meld deze dan aan! U helpt hiermee niet alleen de politie, maar daarnaast beschermt u ook uw eigen bezit en draagt u bij aan het veiliger maken van uw buurt.

Meldpunt Zorg en Overlast

Het leven kan soms lastig zijn. Misschien maakt u zich zorgen over iemand in uw omgeving. Iemand die zich terugtrekt, geen post meer opent, overlast veroorzaakt of verward gedrag vertoont. U kunt dan terecht bij het Meldpunt Zorg en Overlast (MZO). De medewerkers luisteren naar uw zorgen, geven advies en kijken of hulp nodig is. Als dat zo is, organiseren zij passende ondersteuning en proberen zij de persoon in kwestie te motiveren om deze hulp te accepteren. Ziet u signalen die u niet loslaten? Bekijk in de belangrijke contactgegevens (p.30) hoe u in contact komt met medewerkers van het MZO.

WhatsApp Buurt Preventie (WABP) in Oegstgeest

Martin is 56 jaar en sinds een aantal jaren inwoner van Oegstgeest. Hij is coördinator van WABP in Oegstgeest en probeert er als vrijwilliger voor te zorgen dat de processen goed verlopen. WABP staat voor WhatsApp Buurt Preventie, een groep waarbij bewoners via WhatsApp verdachte situaties met elkaar delen om elkaar te waarschuwen en in sommige gevallen direct actie te ondernemen. Het is een manier om met elkaar de buurt veiliger te maken door een beetje op elkaar te letten.

Het bereik van WABP in Oegstgeest

Momenteel zijn er zo’n 11 WABP-groepen actief in verschillende wijken van Oegstgeest. Hoewel de WhatsApp-groepen al goed verspreid zijn, hoopt Martin dat nog meer inwoners zich aanmelden. “Het zou ideaal zijn als elke vijfde Oegstgeestenaar zich aanmeldt. Zo hebben we altijd genoeg dekking, zelfs als veel mensen op vakantie zijn”, zegt hij.

Wat wordt er gedeeld?

Martin legt uit dat de groepen gericht zijn op veiligheid: “We bespreken alleen zaken die echt betrekking hebben op de veiligheid in de wijk.” Dit betekent dat bijvoorbeeld meldingen van inbraken, verdachte voertuigen of vreemde situaties in de buurt gedeeld worden. Het doel is om snel informatie te verspreiden onder de buurtbewoners. Ook de politie leest mee in de groepen en meldt zelf ook verdachte situaties, bijvoorbeeld met de vraag of er mensen zijn die kunnen helpen. “Meldingen worden altijd via de meldkamer opgepakt, dus we controleren altijd of 112 ook daadwerkelijk is gebeld als daar aanleiding voor is”, zegt Martin.

Preventie en tips voor bewoners

Naast de aanmoediging van actieve deelname in de WhatsApp-groepen, geeft Martin ook praktische veiligheidstips voor bewoners. “Deurbelcamera’s helpen achteraf vaak om mensen te kunnen vinden, dat is fijn. Maar het beste is om je huis na te kijken op gelegenheden om in te breken. Ligt er een ladder binnen handbereik? Staan ramen op een kier waar je gemakkelijk bij kunt? Doe je je voordeur wel op slot zodat een inbreker die door een raampje klom niet zomaar met de TV naar buiten loopt? En de achterdeur? En de schuur? En de fietsen in de schuur?” Om op deze manier na te denken help je niet alleen mee aan de veiligheid van je huis, maar ook van de buurt.

Aanmelden voor WABP

Het aanmelden is eenvoudig en kan via de website: www.WABP.nl, waar bewoners zich kunnen aanmelden met hun postcode.

Burgernet

Burgernet is een waarschuwingssysteem, opgezet door de politie, waarmee er wordt samengewerkt met burgers. Het wordt ingezet bij onder andere diefstal of inbraak, doorrijden na een aanrijding, beroving en vermiste personen. Als de politie een zoekactie begint, dan krijgen alle deelnemers in de buurt van die locatie een oproep via de Burgernetapp. In de oproep staat waarna de politie op zoek is. Hoe meer mensen deelnemen aan Burgernet, hoe sneller de politie informatie ontvangt die belangrijk is voor de zoekactie.

Heeft u iets gezien? Dan belt u rechtstreeks met de meldkamer (112) of in de app via de “Bel met de politie” knop.

Via de Burgernetapp ontvangt u ook een zogenoemde AMBER alert en Vermist Kind alert. De politie verstuurt een AMBER Alert als een kind vermist en in levensgevaar is. Een Vermist Kind Alert wordt verspreid als de politie zich wel grote zorgen maakt over het vermiste kind maar er (nog) geen sprake is van levensgevaar.

Aanmelden kan gemakkelijk via de website: www.burgernet.nl of download de app.

Brandveiligheid

Brandveiligheid is van groot belang in elke werkomgeving en thuis. Door eenvoudige maatregelen te nemen, verkleint u de kans op brand en vermindert u het risico op schade of letsel aanzienlijk. Een goede brandpreventie begint met bewust omgaan met dagelijkse gewoonten. Laten we er eens een paar onder de loep nemen.

Accu’s, opladers en batterijen

Het opladen van apparaten zoals telefoons, laptops en elektrische fietsen kan brandgevaar opleveren als u niet voorzichtig bent. Gebruik altijd originele opladers en laat uw apparaten nooit onbeheerd achter tijdens het opladen. Wanneer accu’s oververhit raken, kunnen ze in brand vliegen, vooral lithium-ion batterijen die veel gebruikt worden in moderne apparaten.

Tips:

  • Laad apparaten nooit op in een te warme of te koude omgeving. Dit kan leiden tot oververhitting of andere gevaarlijke situaties.
  • Zorg ervoor dat apparaten minstens eenmaal per drie maanden worden opgeladen, zelfs als ze niet vaak in gebruik zijn.
  • Als een apparaat valt, beschadigd of vervormd is, leg het dan buiten neer en breng het zo snel mogelijk naar een deskundige voor inspectie of vervangingen.
  • Laat het onderhoud van batterijen over aan een deskundige. Dit voorkomt risico’s van verkeerd gebruik of schade.
  • Leg een apparaat of batterij tijdens het opladen altijd op een stabiele, niet-brandbare ondergrond. Laad apparaten bij voorkeur op wanneer u niet slaapt, zodat u het oplaadproces kunt controleren en snel kunt reageren op eventuele problemen.
  • Haal de stekker uit het stopcontact zodra de batterij volledig is opgeladen om overladen te voorkomen, wat kan leiden tot oververhitting of schade.
  • Het opladen van een batterij moet altijd gebeuren in de nabijheid van een werkende rookmelder, en houd toezicht op het opladen om snel in te grijpen in geval van oververhitting.

Rookmelders

Het is verplicht in Nederland om een rookmelder te hebben op elke woonverdieping in je huis en in besloten ruimtes waar een vluchtroute doorheen loopt. Rookmelders zijn een van de belangrijkste middelen om uzelf te waarschuwen bij brand. Zorg ervoor dat u in iedere slaapkamer en in de gang of het trappenhuis een rookmelder plaatst. Test de rookmelders maandelijks door op de testknop te drukken en vervang de batterijen jaarlijks. Vergeet ook niet om de rookmelders elke 10 jaar te vervangen, aangezien de werking dan minder betrouwbaar kan worden.

Tips

  • Laat niets onbeheerd achter in huis. Zet altijd het fornuis, de oven en de droger uit als je het huis verlaat, zelfs voor een kort praatje met de buurvrouw.
  • Sluit deuren bij brand. Gesloten deuren helpen de verspreiding van giftige rook te vertragen en kunnen het verschil maken bij brand. Sluit daarom altijd deuren binnenshuis wanneer je het huis verlaat of gaat slapen.
  • Rookmelders voor kwetsbare personen. Zorg dat rookmelders goed hoorbaar zijn, en overweeg versterkers, trilplaten of lichtflitsers voor slechthorenden. Een rookmelder met gesproken alarm helpt ouderen bij het nemen van de juiste actie tijdens een brand. Draadloos gekoppelde rookmelders kunnen ook de buren waarschuwen, zodat zij je kunnen helpen met evacueren en het informeren van hulpdiensten.

Koolmonoxide (CO)

Elk jaar overlijden in Nederland gemiddeld 5 tot 10 mensen door koolmonoxidevergiftiging en honderden mensen belanden in het ziekenhuis. Naar schatting van de Onderzoeksraad is het werkelijke aantal slachtoffers 3 tot 5 keer groter. Dit komt doordat koolmonoxidevergiftiging vaak niet erkend en/of herkend wordt. De eerste klachten: hoofdpijn, duizelig, misselijk en braken, zijn vergelijkbaar met griep. Een koolmonoxidemelder kan je op tijd waarschuwen en daarmee je leven redden!

Ventileer, controleer, alarmeer!

  • Ventileer: Laat 24/7 een raam of rooster een beetje open.
  • Controleer: Laat verwarmingsapparatuur jaarlijks controleren door een gecertificeerde vakman.
  • Alarmeer: Plaats een koolmonoxidemelder in de buurt van verwarmingstoestellen of de open haard.

Interview met jongerenwerkers Oegstgeest

Het jongerenwerk

Het jongerenwerk in Oegstgeest speelt een belangrijke rol in het ondersteunen en begeleiden van jongeren in de gemeente. Kawa Mazoori en Simone Stap, beide jongerenwerkers bij Gro-Up buurtwerk in Oegstgeest, werken samen met onder andere de gemeente, handhavers en de politie om jongeren te bereiken en hen te helpen met de uitdagingen waarmee zij te maken hebben. Het doel is duidelijk: jongeren versterken en hen helpen om zelf keuzes te maken en hun doelen te bereiken.

Kawa en Simone bieden jongerenwerk op verschillende manieren aan. Ze werken zowel ambulant op straat als op scholen, waar ze jongeren 1-op-1 coachen of in groepsverband begeleiden. Op scholen geven Kawa en Simone bijvoorbeeld voorlichtingen over belangrijke onderwerpen zoals digitale weerbaarheid, de week van de liefde, zelfbeeld en eenzaamheid. Deze voorlichtingen zijn erop gericht jongeren bewust te maken van de keuzes die ze maken en om open gesprekken te voeren over thema’s die hen bezighouden. Zo is er recent bijvoorbeeld een voorlichting gegeven op basisscholen over digitale veiligheid in samenwerking met de gemeente en de wijkagent. “Wij geloven dat jongeren heel veel zelf kunnen en wij ondersteunen de jongeren vooral door middel van tips en tools om aan hun eigen persoonlijke doelen te kunnen werken.”

Bereikbaarheid en betrokkenheid

De jongeren in Oegstgeest kunnen Kawa en Simone op verschillende manieren bereiken, zowel fysiek op straat als via digitale kanalen zoals WhatsApp, bellen, e-mail en social media. “We proberen het zo laagdrempelig mogelijk te maken voor de jongeren.” Jongeren kunnen ook via vrienden, ouders of de school contact met hen opnemen als ze ergens mee zitten of ondersteuning nodig hebben. “We zijn altijd beschikbaar voor een gesprek. Het maakt niet uit hoe jongeren ons bereiken.”

Elke dinsdagmiddag van 15:30 tot 22:00 uur is er een ontmoetingsruimte geopend in het buurthuis De Kratong in Buitenlust (Curacaostraat 18, Oegstgeest). Hier kunnen jongeren zichzelf zijn en andere jongeren ontmoeten in een soort huiskamer-idee. In de middag is het ook voor de jongere doelgroep t/m 15 jaar. Vanaf 19:00 uur is het alleen voor jongeren vanaf 16 jaar. Jongeren kunnen daar terecht voor een potje gamen, tafelvoetbal, darten of om in een veilige omgeving vragen te stellen of problemen te bespreken. De jongerenwerkers gebruiken dit moment om kennis te maken met de jongeren, en tegelijkertijd ook te signaleren welke problemen er mogelijk spelen.

Jongerenwerk voor iedereen

Kawa en Simone merken dat veel jongeren hen benaderen als ze zich op school of in hun vrije tijd in een moeilijke situatie bevinden. Sommige jongeren blijven zelfs tot hun 23e of 24e betrokken bij het jongerenwerk, waarbij ze bijvoorbeeld als vrijwilliger anderen helpen.

Kawa en Simone werken daarnaast ook met gezinnen van jongeren. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer een jongere zich in een lastige thuissituatie bevindt, zoals bij een scheiding of drukke gezinsomstandigheden. “Het gezin kan soms een belangrijke factor zijn in wat een jongere doormaakt”, leggen de jongerenwerkers uit. “We kijken samen met hulpverleners naar de situatie van de jongeren om hen verder te ondersteunen.”

Prestatie- en sociale druk

De jongerenwerkers ervaren dat jongeren in Oegstgeest over het algemeen een drukke agenda hebben. Ze zijn vaak druk met school en buitenschoolse activiteiten, waardoor er weinig tijd overblijft voor ontspanning. Kawa en Simone merken dat jongeren vaak overvraagd worden en dat er best een prestatiedruk heerst. “De verwachtingen van jongeren zijn hoog, ze moeten presteren, dat merken wij wel heel erg.” Het jongerenwerk speelt een belangrijke rol in het bespreekbaar maken van deze druk, en jongeren kunnen terecht voor coaching en ondersteuning om te leren met deze druk om te gaan.

Een toegankelijke gemeenschap

Wat opvalt, is dat de jongeren in Oegstgeest over het algemeen goed aanspreekbaar zijn. Kawa en Simone geven aan dat de drempel om met jongeren in gesprek te gaan in Oegstgeest relatief laag is. “Jongeren in Oegstgeest zijn meestal niet zo geheimzinnig en staan open voor gesprekken.” Dit maakt het jongerenwerk effectief en laagdrempelig. De jongerenwerkers spelen niet alleen een rol bij het ondersteunen van jongeren, maar ook in het verbeteren van de veiligheid in de gemeente.

Inwoners die zich zorgen maken over de buurt of die overlast ervaren van jongeren kunnen altijd contact opnemen met Kawa en Simone om samen te kijken naar mogelijke oplossingen. “Als jongerenwerkers werken wij nauw samen met de gemeente, handhavers, wijkagenten en andere partners om de veiligheid te verbeteren.”

Voor vragen over jongerenwerk in Oegstgeest of voor ondersteuning kunnen jongeren contact opnemen via telefoon of WhatsApp. De contactgegevens zijn verderop te vinden bij de belangrijke contactgegevens.

Toezicht in de gemeente

Wijkagenten

Oegstgeest heeft vier wijkagenten, de bekende gezichten in de wijk en vaak een eerste aanspreekpunt.

  • John Welboren. Bloemenbuurt, Rijnfront en Nieuw Rhijngeest
  • Pieter Brussee. Poelgeest, Prinsessenwijk, Oranjepark, Zeeheldenwijk en een gedeelte van de Schildersbuurt
  • Dennis Krom. Haaswijk, Morsebel en Klinkenberg
  • Jeen Brinksma. Voscuyl, Buitenlust, gedeelte Rijnfront

U kunt uw wijkagent bereiken via 0900-8844 of door het contactformulier op de website van de politie in te vullen. Op deze manier wordt u doorverwezen naar de beschikbare wijkagent. Ook zijn de wijkagenten te vinden op Facebook en Instagram: wijkagenten_oegstgeest.

ATC

In Oegstgeest zijn er ook toezichthouders van ATC. Zij zetten zich in voor de leefbaarheid in het dorp. Deze toezichthouders kennen het dorp goed en gaan graag in gesprek met mensen. Ze staan altijd klaar om te helpen en om vragen te beantwoorden. Ook wijzen ze mensen op ongewenst gedrag, zoals rommel op straat achterlaten en fietsen in wandelgebieden. Daarnaast surveilleren ze gewoon opvallend en preventief. Ze werken hierbij ook samen met politie en goa’s.

Goa’s

Wie door Oegstgeest wandelt of fietst, heeft ze vast wel eens gezien: de gemeentelijke opsporingsambtenaren (goa’s), herkenbaar aan hun blauw-gele uniform. Een goa is hetzelfde als een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa), maar dan in dienst van de gemeente. De goa’s in Oegstgeest houden dagelijks toezicht in de wijken en zorgen ervoor dat de regels worden nageleefd. Van verkeerd geparkeerde fietsen en grofvuil op straat tot aan hondenoverlast, het controleren van handelaren in het Digitaal Opkoop Register en het handhaven van de Alcoholwet.

De goa’s in Oegstgeest zijn beëdigd, mogen boetes uitschrijven en zelfs mensen aanhouden. Om dit te mogen doen, zijn zij verplicht om regelmatig her- en bijscholing te volgen. Hierbij moeten zij een landelijk erkend examen behalen om hun bevoegdheden te behouden. Maar minstens zo belangrijk: ze zijn er ook om contact te maken met inwoners en problemen op een prettige manier op te lossen.

Of ze nu lopend, fietsend of met de auto surveilleren, de goa’s zijn zichtbaar, aanspreekbaar en kennen de wijken goed. Twijfel niet om iets te vragen of te melden. Ze zijn er voor een veilig, schoon en leefbaar Oegstgeest – samen met u.

Zelfredzaamheid: voorbereiden op een crisis

Noodsituaties kunnen ons allemaal overkomen, ook in Oegstgeest. Denk bijvoorbeeld aan overstromingen of langdurige stroomuitval. Als Oegstgeest overstroomt bij zware regenval, dan zijn de gebouwen van de hulpdiensten ook overstroomd. Hierdoor wordt het lastiger voor de hulpdiensten om inwoners snel te kunnen helpen. In zulke momenten is het van levensbelang dat u uzelf en uw gezin kunt redden totdat hulpdiensten arriveren. Dit noemen we zelfredzaamheid. Een goede voorbereiding kan het verschil maken!

Edwin Dusoswa, veteraan uit Oegstgeest, heeft veel kennis over zelfredzaamheid. Hij geeft aan dat het van belang is om goed voorbereid te zijn op een crisis. “Het punt is: je weet nooit wat er gaat gebeuren. Vandaag is er spanning met Rusland, morgen is het misschien iets heel anders – een bankencrisis, natuurramp, of wat dan ook. Ik focus me liever op wat ik wél kan beïnvloeden. Ik kan geen crisis voorkomen, maar ik kan me wel voorbereiden op de gevolgen – zorgen dat ik te eten heb, of mentaal stevig sta. Waar je invloed hebt, doe iets. En waar je die niet hebt, laat het los.”

Met een goed gevuld noodpakket bent u de eerste 72 uur na een ramp of noodsituatie goed voorbereid. Een noodpakket samenstellen is vaak makkelijker dan u denkt. De meeste spullen heeft u waarschijnlijk al in huis. Begin vandaag met het samenstellen van uw noodpakket en vink af wat u erin heeft zitten.

Edwin: “Voorraad aanleggen is goed, maar doe het slim: koop alleen wat je echt gebruikt. Als je geen erwtensoep eet, waarom zou je het dan bewaren? Denk hierbij aan een soort mini-magazijn dat je beheert. Ik houd bij wanneer dingen over datum gaan, zet het zelfs in mijn agenda, zodat ik alles op tijd opmaak en steeds vers houdt.”

Bewaar de spullen op een handige, goed bereikbare plek. Gebruik een waterdichte verpakking zoals een rugzak, die u ook makkelijk kunt meenemen als u plotseling moet evacueren. Controleer de noodvoorraad elk half jaar of de producten nog houdbaar zijn. Kijk ook naar uw persoonlijke situatie, denk bijvoorbeeld aan babyvoeding, medicijnen en eten en drinken voor uw huisdieren. Controleer uw noodpakket jaarlijks en vervang producten die over de houdbaarheidsdatum zijn. Door deze stappen te nemen, draagt u bij aan uw eigen veiligheid én die van uw omgeving.

Wat hoort er in een noodpakket?

  • Flessen water. Denk aan 3 liter per persoon per dag.
  • Eten dat lang houdbaar is, zoals noten, groente in blik en gedroogd fruit.
  • Een radio op batterijen om op de hoogte te blijven.
  • Een powerbank om je mobiele telefoon en evt. andere apparaten op te laden (denk ook aan de snoertjes!).
  • Een zaklamp met extra batterijen, kaarsen en lucifers.
  • Een EHBO-doos met gebruiksaanwijzing.
  • Dekens om warm te blijven.
  • Een fluitje om hulpdiensten te laten weten waar u bent.
  • Contant geld.
  • Desinfecterende gel, wc-papier, natte doekjes, maandverband, tandpasta en een tandenborstel.
  • Kopieën van identiteitsbewijzen en een lijstje met belangrijke telefoonnummers.
  • Reservesleutels van huis en auto.

Belangrijke contactgegevens

Met wie kunt u contact opnemen als er iets aan de hand is? TIP! Bewaar deze pagina, bijvoorbeeld in uw meterkast. Zo heeft u alle contactgegevens altijd bij de hand.

Politie

Bij spoed: 112
Zonder spoed: 0900 - 8844

Brandweer

Bij spoed: 112
Zonder spoed: 0900 - 0904

Ambulance

Bij spoed: 112

Meld Misdaad Anoniem (MMA)

Telefoon: 0800 - 7000
(Op werkdagen van 08:00 - 22:00 uur en in het weekend van 09:00 - 17:00 uur)
Website: www.meldmisdaadanoniem.nl

Gemeente Oegstgeest

E-mail: gemeente@oegstgeest.nl
Telefoon: 14071 (Tussen 09:00 - 12:00 uur)
Website: www.oegstgeest.nl
Veiligheidspagina: www.oegstgeest.nl/veiligheid

Fixi

Meldingen met betrekking tot de openbare ruimte, bijvoorbeeld kapotte straatverlichting of een losliggende stoeptegel. U kunt een melding doorgeven via de website: www.fixi.nl of via de app.

Bij gevaarlijke situaties neemt u contact op met: 14071 (Op werkdagen tussen 09:00 -12:00 uur).

Buiten de openingstijden van de gemeente neemt u contact op met de politie via 0900 - 8844, zij nemen vervolgens contact met ons op.

 

Veilig Thuis

Bij (vermoedens van) een onveilige thuissituatie.
E-mail: info@veiligthuishm.nl
Telefoon: 0800 - 2000
(Op werkdagen tussen 09:00 - 17:00 uur, daarbuiten alleen voor spoed).
Is er direct hulp nodig? Bel 112

Meldpunt Zorg en Overlast

Telefoon: 088 - 308 3535
(Op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur, daarbuiten: via Kwadraad 088 - 900 4000).
Ook kunt u een melding doorgeven via het meldformulier op: www.zvhhm.nl

Dierenambulance en vogelasiel regio Leiden

Telefoon: 071 - 517 4141
Meld dierenmishandeling of verwaarlozing via telefoon: 144

Oegstgeest Alert (WABP)

Meld verdachte situaties in uw buurt in de WABP WhatsApp-groep.
Doe ook altijd melding bij de politie.
U kunt zich aanmelden via: www.WABP.nl

GGD Hollands Midden Leiden

Telefoon: 088 - 308 3000
E-mail: info@ggdhm.nl

Omgevingsdienst West-Holland

Telefoon: 071 - 408 3100

Nationaal storingsnummer

Gas en stroom: 0800 - 9009
Water: 088 - 347 4747

Gro-Up (jongerenwerk)

Kawa Mazoori: 06 - 48 96 94 03
Simone Stap: 06 - 19 78 91 78