Sluisbrug (duikerbrug)
Update augustus 2024
Stand van zaken hoogspanningskabel
De situatie met de kabels en leidingen die aan de brug hangen, blijft complex. Helaas kunnen we de brug niet vervangen zonder deze kabels en leidingen (permanent of tijdelijk) te verplaatsen. Het grootste knelpunt is de 50kV hoogspanningskabel. Deze kabel is belangrijk voor de regio en kan daarom niet zomaar worden uitgeschakeld of verplaatst. Netbeheerder Liander werkt sinds 2021 aan een ander tracé voor deze kabel, die nu door de Dorpsstraat en via de brug loopt.
De vooronderzoeken en het basisontwerp voor een ondergrondse elektriciteitsverbinding langs de A44 zijn afgerond. Dit is ook gebeurd voor een lokale kabel via de Almondehoeve. Deze kabel begint bij de oude brandweerkazerne in de Dorpsstraat, gaat door de Groenhoevelaan en dan naar de nieuwe woonwijk Almondehoeve. Daar kan de kabel door de groenstrook gaan die in de plannen van de wijk is opgenomen. In september 2024 bespreekt Liander een investeringsplan voor deze kabels. Daarna kan er een definitief ontwerp worden gemaakt voor één van de opties. Dit ontwerp wordt afgestemd met de gemeente en de projectontwikkelaar van Almondehoeve.
Andere kabels en leidingen
ln de eerste helft van 2024 hebben we meerdere gesprekken gehad met andere nutsbedrijven. Behalve de hoogspanningskabel van Liander moet ook een oplossing gevonden worden voor de waterleiding van Dunea. Deze waterleiding kan vanwege veiligheidseisen pas worden verplaatst als de hoogspanningskabel is verplaatst. Dunea onderzoekt samen met de gemeente of de waterleiding niet meer onder de brug, maar in de buurt van de brug kan komen.
Liander en Dunea zijn leidend bij het verleggen van de kabels en leidingen. Als zij een oplossing hebben, kunnen de andere nutsbedrijven hun plannen verder concretiseren.
Daarna kunnen wij het eerder gemaakte ontwerp voor de brug opnieuw toetsen en starten met de aanbesteding voor de uitvoering. Voorlopig denken we dat het bestaande ontwerp gebruikt kan worden en niet aangepast hoeft te worden.
De nutsbedrijven waarmee we in gesprek zijn laten weten dat ze de komende twee tot drie jaar geen tijd hebben voor dit project vanwege de drukte in het landelijke energienetwerk. Op dit moment gaan wij er in onze planning van uit dat de kabels en leidingen in 2027 zijn verplaatst en dat de vervanging van de brug vanaf 2O28 kan starten.
Hoe gaat het nu verder met de inrichting van de Dorpsstraat en omgeving?
De gemeente heeft inmiddels besloten om de Dorpsstraat permanent af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Daarnaast willen we de Dorpsstraat en omgeving op een later moment ook herinrichten. Dat kunnen we pas doen zodra de situatie rond de kabels en leidingen bekend is en de vervanging van de brug definitief gepland is. De doorvaart onder de brug zal dus ook nog gehinderd blijven, totdat de brug kan worden vervangen. Booteigenaren met een ligplaats die hiervan nadeel ondervinden en daarvoor gecompenseerd worden door
de gemeente, zijn hier vorig jaar apart over geïnformeerd.
Wat betekent dit voor de huidige betonnen afzettingen?
We hebben dit jaar onderzocht of de afzettingen weggehaald kunnen worden. We hebben hiervoor advies gevraagd aan ingenieursbureau Antea, die ook de brug monitort via sensoren, en zij raden het af vanwege de geldende veiligheidsnormen. De afzettingen dragen met hun gewicht bij aan de stabiliteit van de brugconstructie. Het gewicht van de betonnen blokken zorgt ervoor dat de gemetselde toogbrug vanuit de landhoofden op zijn plek wordt gehouden. We begrijpen dat de betonnen afzettingen hinderlijk en niet fraai zijn, maar willen voorkomen dat er een veiligheidsrisico ontstaat. Daarom willen we de betonnen afzettingen in principe pas verwijderen als de brug wordt vervangen tenzij we een andere oplossing hiervoor vinden.
Wel maakt de gemeente momenteel een plan om de uitstraling van de brug te verbeteren. Enkele ideeën hiervoor zijn het toepassen van extra beplanting en het schilderen van de betonnen afzettingen. Het is voor de veiligheid belangrijk dat er voldoende reflectoren zichtbaar aanwezig zijn en dat er geen nieuwe zware belastingen worden geplaatst op de brug.
Wat gaan we doen?
Sinds de gedeeltelijke afsluiting in april 2019 is het onderzoek naar oplossingen afgerond. In september 2019 heeft het college van B&W besloten de brug te vervangen. Daarbij houden we rekening met:
- Het behoud van de functie van de Pastoorswatering in de waterhuishouding
- Een oplossing voor het netwerk van kabels en leidingen van nutsbedrijven
- Behoud van de functie in verkeersnetwerk
- Herstel van de doorvaart voor kleine boten
Wanneer doen we dit?
De vervanging van de Sluisbrug is een ingewikkeld project is. We onderzoeken geschikte oplossingen. Een definitieve planning is nog niet bekend.
Waar gaan we aan het werk?
- Sluisbrug
- Dorpsstraat
Wat betekent dit voor u?
Om de situatie veilig te houden en de conditie van de brug niet verder te laten verslechteren, is de brug op dit moment alleen toegankelijk voor voetgangers en fietsers. Ook is de brug (deels) gestut en houden we de stabiliteit in de gaten.
Waarom doen we dit?
De Sluisbrug in de Dorpsstraat heeft verschillende belangrijke functies:
- het is zo mogelijk de Pastoorswatering over te steken;
- de brug zorgt ervoor dat kleinere recreatieboten hier kunnen varen;
- en onder en in de brug lopen veel belangrijke kabels en leidingen.
Omdat deze brug al langere tijd in slechte staat verkeert is vervanging noodzakelijk.
Hoe gaan we te werk?
Onder en in de huidige brug lopen echter veel belangrijke kabels en leidingen waardoor de vervanging een complex project is.
Via verschillende (digitale) communicatiemiddelen houden we u op de hoogte. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsberichten, bewonersbrieven en informatie avonden.
Contactgegevens
Wij zijn elke werkdag telefonisch bereikbaar van 09.00 tot 12.00 uur op 14 071.
Activiteiten/participatie
Hieronder vindt u alle informatie over georganiseerde activiteiten en participatie mogelijkheden.
Februari 2021 - Digitale bijeenkomst
Op maandag 8 februari 2021 was er een digitale bewonersbijeenkomst over de Duikerbrug. De bijeenkomst vond plaats via videoplatform Vimeo en duurde van 19.00 tot uiterlijk 20.30 uur. Belanghebbenden en geïnteresseerden werden bijgepraat over het onderzoek en werkzaamheden. Ook was er ruimte voor het stellen van vragen.
Opname
Bekijk de bijeenkomst terug. Bij instellingen kunt u de ondertiteling aanzetten.
Presentatie
De stand van zaken werd besproken aan de hand van deze presentatie.
Vragen en antwoorden
Voorafgaand en tijdens het webinar hebben we allerlei vragen ontvangen. Die vragen konden we niet allemaal tijdens de bijeenkomst beantwoorden. In sommige gevallen was nader uitzoekwerk nodig. Bekijk alle vragen en antwoorden.
September 2019 - Informatiebijeenkomst
Op maandag 9 september hebben we een informatiebijeenkomst georganiseerd voor omwonenden van de Duikerbrug bij de Dorpsstraat voor monumenten commissie, vereniging Oud Oegstgeest en fractiewoordvoerders van de gemeenteraad. Tijdens een plenaire presentatie heeft wethouder Peter Glasbeek meer verteld over de uitkomsten uit recent onderzoek naar mogelijkheden om de historische toog te behouden of te renoveren. De wethouder lichtte toe waarom de gemeente, op basis van de onderzoeksresultaten en de adviezen van de onderzoeksbureaus, concludeert dat vervanging van de brug de enige reële optie is. Er waren experts aanwezig van Dura Vermeer en Antea Group, de twee betrokken externe bureaus, om meer over het onderzoek te vertellen en dieper in te gaan op technische aspecten.
Kon u niet aanwezig zijn, maar heeft dit onderwerp uw interesse? Of wilt u gewoon de presentatie nog een keer nalezen. Bekijk de presentatie voor een toelichting en beeldmateriaal. Tijdens en na de plenaire presentatie was er ruimte voor vragen. Hieronder vindt u de meest gestelde vragen met het bijbehorende antwoord.
Verkeer
Neemt u ook direct een besluit over het verkeer over de duikerbrug en door de Dorpsstraat?
Het college heeft eerder aangegeven voornemens te zijn de situatie van voor de afsluiting (openstelling voor verkeer tot 3,5 ton) te willen herstellen. Op zich is het mogelijk de keuze voor de vervanging van de brug en het verkeersbesluit los van elkaar te nemen.
Kunt u garanderen dat zwaar verkeer door de Dorpsstraat onmogelijk wordt gemaakt?
Zie het antwoord op de vorige vraag: het is niet het voornemen van het college zwaar verkeer door de Dorpsstraat mogelijk te maken.
Heeft u rekening gehouden met een scenario waarbij de brug- en de dorpsstraat- alleen opengesteld wordt voor langzaam verkeer?
Ja, bij het heroverwegen van de verschillende mogelijkheden om de brug te behouden, is ook expliciet gekeken naar opties waarbij alleen langzaam verkeer gebruik zou maken van de brug. Echter: ook bij deze optie is renovatie geen reële mogelijkheid. Er is geen alternatief tracé voor de aanwezige kabels en leidingen.. Daarnaast kan herstel van de toog niet plaatsvinden zonder verlaging van het grondwater en het aanbrengen van damwanden. Dit vormt een risico voor de niet onderheide ("op staal gebouwde") huizen in de Dorpsstraat. Mede gelet op de geringe kostenverschillen is daarbij gekozen voor een “redundante” uitvoering van de brug waarmee die qua belasting alle bestemmingsverkeer aan kan. Een eventueel verkeersbesluit om de doorgang te beperken tot langzaam verkeer kan altijd genomen worden, maar staat los van de vervangingsbeslissing.
Renovatie of behoud van de huidige toog
Meer informatie over de staat van de toog en de mogelijkheden tot renovatie vindt u in de presentatie.
U geeft aan dat een constructie met een toog theoretisch mogelijk is. Waarom doet u dat dan niet?
Uit de theoretische berekeningen gemaakt door de Antea Group blijkt dat een boogconstructie met dezelfde afmetingen kan voldoen aan de rekennorm en dus theoretisch mogelijk zou zijn. Echter wordt in deze berekening uitgegaan van een nieuwe boogconstructie en ideale omstandigheden. Uit onderzoek blijkt echter dat de omstandigheden bij de duikerbrug niet ideaal zijn. De stenen en het metselwerk zijn niet in goede staat. Ook is er niet voldoende zekerheid over de fundering en het risico tijdens de bouw voor huizen in de Dorpsstraat wordt te groot geacht.
Waarom kan de watergang niet gewoon verlegd worden? Dan zou het toch allemaal veel makkelijker kunnen?
De kabels en leidingen door de duikerbrug maken (gezien vanuit de Dorpsstraat) direct een bocht naar links, ze volgen dan de van Almondeweg. Dat betekent dat bij een verlegging van het water (kan alleen maar links van de Pastoorswatering), we rekening moeten houden met de aanleg van een brug met dezelfde kabels en leidingen die net zo’n complex realisatietraject zal kennen. Een verschuiving van de watergang de andere kant op zal niet lukken in verband met aanwezigheid van (historische) woningen
Kunnen de kabels en leidingen onder water aangelegd worden. Bijvoorbeeld met boringen?
Mogelijk is dit sneller of geeft het mogelijkheden om de toog te behouden. Op dit moment loopt er een kabel van Alliander midden spanningsleiding onder de brug door. Dit zorgt er nu helaas voor dat er geen ruimte meer is voor nieuwe, andere kabels of leidingen onder de brug door. We weten daarom dat alle huidige kabels en leidingen een tracé door het brugdek of met zinkers moeten worden opgenomen in het ontwerp. De mogelijkheden van de fundering (kan niet te ver uit elkaar worden geplaatst) en het wegdek bepalen de beschikbare ruimte. Daarom kunnen we al aangeven dat een brug met huidige breedte terug moet komen.
Kabels en leidingen
U geeft aan dat het verplaatsen van deze kabels en leidingen complex is. Hoe gaat u dat doen bij de aanleg van een nieuwe brug?
Dit gebeurt in twee delen. Eerst wordt één deel van de brug afgebroken waarna er meteen een deel van de nieuwe brug gebouwd wordt. Hierin worden kabels en leidingen aangelegd. Pas daarna wordt het overgebleven deel van de duikerbrug gesloopt en wordt het tweede deel van de nieuwe brug gebouwd. Op deze manier worden de kabels en leiding op de meest efficiënte manier omgelegd en kunnen we afsluitingen zoveel mogelijk beperken.
Hoe bewaakt de gemeente de veiligheid i.v.m. belangrijke kabels en leidingen?
De duikerbrug is 4 april 2019 met spoed afgesloten omdat er beweging was geconstateerd in de brug en de vleugelmuren en omdat niet met zekerheid te zeggen was of de brug veilig was voor het verkeer of doorvaart. Als maatregelen zijn de westelijke vleugelmuren gestut waardoor doorvaart niet meer mogelijk is. Ook is het verkeer over de brug beperkt tot langzaam verkeer. Met deze maatregelen is de brug weer veilig bevonden. Als derde maatregel zijn er sensoren onder de brug geplaatst die continue de bewegingen in de wanden opnemen. Hiermee worden we gewaarschuwd, wanneer er ondanks de maatregelen toch veranderingen in de brug optreden.
Planning
Donderdag 19 september komt dit voorstel in de oordeelvormende raad. Wanneer is er echt een beslismoment over deze brug?
Donderdag zal het gesprek over dit onderwerp in de raad gevoerd worden. Deze raadsvergadering is oordeelsvormend, dat betekent dat er geen besluit genomen wordt. Het krediet voor de nieuwe brug is opgenomen in de begroting. Met het vaststellen van de begroting zal de raad dus beslissen over de voortgang van dit project.
Hoe lang duurt het om de nieuwe brug te realiseren? Wat is de planning?
We verwachten dat de nieuwe brug in het voorjaar van 2022 geopend wordt. (zie sheet 18 voor meer details)
Waarom duurt dat zo lang?
De grote hoeveelheid kabels en leidingen maakt dit project complex. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om water af te sluiten in de zomer en gas in de winter. Alle beschikbare capaciteit is dan nodig. Liander hoogspanning heeft aangegeven zo’n anderhalf jaar nodig te hebben voor de voorbereiding en realisatie van een nieuwe hoogspanningsleiding, mede door lange levertijden op onderdelen die zij nodig hebben in het werk.
Bouwprojecten lopen vaak uit. Hoe voorkomt u dat we veel langer op een nieuwe brug moeten wachten?
De complexiteit met de kabels en leidingen zorgt ervoor de dat er zeer strakke afspraken en deadlines gelden.
Voor de afsluiting van de duikerbrug zijn nu betonnen blokken gebruikt. Kan daar geen mooiere oplossing voor gevonden worden? Bijvoorbeeld met bloembakken?
Dit is een tijdelijke oplossing. Zodra er meer duidelijkheid is over de vervanging van de brug komen we hier op terug.
Overig
Kan er bij nieuwbouw rekening gehouden worden met het historisch belang van de brug? Wellicht esthetisch met de oude stenen of door een bord te plaatsen?
Dat is zeker een optie die we meenemen. De raad zal een beslissing moeten nemen of ze het extra krediet hiervoor beschikbaar willen stellen. De spitspaal aan de kant van het Oegstgeester kanaal was naar beneden, maar is sinds kort weer omhoog. Dit heeft een negatieve invloed op de bereikbaarheid van onder meer de Almondehoeve.
Kan de paal – met spoed- weer naar beneden?
Wethouder Verkeer, Matthijs Huizing, heeft hier eerder met bewoners over gesproken, maar de redenen voor de invoering van de spitspaal (veiligheid en tegengaan van sluipverkeer) gelden nog onverkort.
De bewegwijzering bij de afsluiting is niet duidelijk genoeg. Kan dit anders?
Een goede vraag, dit zullen we zeker snel bespreken.
Kan de afsluiting van de Dorpsstraat aan GPS bedrijven doorgegeven worden?
Een goede vraag, dit zullen we zeker snel bespreken.
Hoe wordt de hoogte onder de brug- de doorvaarthoogte- bij nieuwbouw?
In de opdracht aan Dura Vermeer is meegegeven dat de ruimte voor doorvaart niet verkleind mag worden. In de ontwerpfase zullen de exacte afmetingen nog worden bepaald.
Er is door de aanwezigheid van woningen bij de brug weinig ruimte om het wegdek te verhogen.
Dat klopt. Uitgangspunt is dat het wegdek niet of slechts enkele centimeters hoger zal liggen. Daarbij wordt zeker rekening gehouden met de aan de brug grenzende panden.
Kunt u 100% vergoeding van alle schade aan omliggende bebouwingen garanderen?
Wij doen ons best om de risico’s voor omliggende bebouwing zo veel mogelijk te beperken. Al in deze fase van het project wordt rekening gehouden met de bebouwing in de directe omgeving. Dit is een belangrijke afweging geweest in de keuze voor vervanging omdat de risico’s bij het renoveren van de toog juist groter zijn. Wanneer bewoners toch schade ondervinden als gevolg van het werk aan de duikerbrug, dan kunnen zij
dit altijd kenbaar maken bij de gemeente. U gebruikt hiervoor heel makkelijk ons contactformulier. Voorafgaand aan de start zullen we bewoners informeren over de details van de procedure. Voor er met de werkzaamheden wordt begonnen, zal er een bouwkundige inspectie uitgevoerd worden om de huidige staat van de omliggende huizen op te nemen.
Kunnen er tijdens de werkzaamheden gelijk baggerwerkzaamheden onder de brug plaatsvinden?
We nemen de eisen voor deze werkzaamheden mee in de planvorming.
Had dit alles niet voorkomen kunnen worden met beter onderhoud van de brug vanuit de gemeente?
Het oorspronkelijke raadsbesluit om de brug te vervangen dateert uit 2005. Terugkijkend heeft dit proces, om allerlei redenen, te lang geduurd. Dat is geen goede zaak. We zetten ons in om nu de juiste stappen te zetten en een goede nieuwe brug te realiseren die lang mee gaat.
Meer informatie en documenten
Nog meer belangrijke informatie om u te verdiepen.
Februari 2021 - Bewonersbrief proefsleuven
Beste omwonende,
Op 8 februari hebben we u tijdens een digitale informatiebijeenkomst geïnformeerd over de stand van zaken van de vervanging van de duikerbrug in de Dorpsstraat. In deze brief vertel ik u meer over wat we komende periode gaan doen. Ook nodig ik u uit om uw suggesties voor de betonnen afzettingen, die gemotoriseerd verkeer weren, aan ons mee te geven.
Graven van proefsleuven
Zoals we u eerder lieten weten, is het niet mogelijk de kabels en leidingen te verleggen met behulp van een diepe boring onder de duikerbrug. Het Hoogheemraadschap van Rijnland geeft hier geen toestemming voor. In 2019 hebben we vlakbij de brug kabels en leidingen onderzocht. Om te onderzoeken welke nieuwe varianten haalbaar kunnen zijn, gaan we verder in de omgeving kabels en leidingen opgraven en inmeten. Deze gedetailleerde gegevens maken het mogelijk om oplossingen uit te werken met de kabel- en leidingbedrijven. We verwachten dat we u hier na de zomervakantie meer over kunnen vertellen.
Vanaf 15 maart 2021 graaft de firma Sparta in totaal tien proefsleuven volgens bijgaand overzicht in de Dorpsstraat, Zoutkeetlaan en Van Almondeweg. Hierbij worden sleuven in het asfalt of straatwerk gemaakt. Deze sleuven worden dezelfde dag weer dichtgestraat. Tijdens de werkzaamheden blijft uw woning gewoon bereikbaar, maar kunt u enig oponthoud ondervinden. Wij vragen u om uw auto in deze periode niet in de Dorpsstraat voor uw woning te parkeren. We streven ernaar de overlast tot een minimum te beperken en verwachten de werkzaamheden op 25 maart 2021 af te ronden.
Suggesties uiterlijk afzettingen
Op dit moment zorgen betonnen afzettingen ervoor dat er geen auto's en vrachtwagens over de duikerbrug kunnen rijden. Dit is noodzakelijk voor de stabiliteit van de brug. De afzettingen zorgen er ook voor dat fietsers en voetgangers op een veilige manier over de brug geleid worden. Het is voor de verkeersveiligheid belangrijk dat de afzettingen goed zichtbaar zijn. Nu de huidige situatie langer blijft voortduren, begrijpen we dat het prettig is om deze verkeerssluis een aantrekkelijker uiterlijk te geven. Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door bloembakken te plaatsen, een suggestie die eerder al eens genoemd is, of door de afzettingen te (be)schilderen. We horen graag wat u belangrijk vindt. U kunt uw suggesties en eventuele voorbeelden aan ons sturen via mailadres duikerbrug@oegstgeest.nl.
Verdere communicatie
Was u niet in de gelegenheid om de informatieavond bij te wonen? U vindt de registratie, presentatie en andere informatie op www.oegstgeest.nl/duikerbrug.
We houden u graag zo goed mogelijk op de hoogte via de digitale nieuwsbrief.
Met vriendelijke groet,
Marjolein Bekkers
Manager Beheer en Onderhoud
Update Sluisbrug november 2023
De brug kan pas vervangen worden als de kabels en leidingen die door de brug lopen, verlegd zijn. Leverancier Qirion en netbeheerder Liander werken sinds 2021 aan een alternatief tracé voor de 50kv hoogspanningskabel die nu door de Dorpsstraat en brug gaat. Op dit moment zijn de vooronderzoeken en het basisontwerp van een ondergrondse elektriciteitsverbinding langs de A44 afgerond.
Nieuwe mogelijkheid via de Almondehoeve
In gesprekken tussen de gemeente en de projectontwikkelaar van de Almondehoeve, is een nieuwe mogelijkheid op tafel gekomen voor de ondergrondse elektriciteitsverbinding. Deze mogelijkheid is nog niet eerder onderzocht.
In dit geval zou de verbinding starten vanuit de oude brandweerkazerne in de Dorpsstraat en dan door de Groenhoevelaan richting de nieuwe woonwijk Almondehoeve gaan. Vandaar kan gebruik worden gemaakt van de groenstrook die in de plannen van de wijk is meegenomen. Omdat deze verbinding een kleinere omvang heeft, zien wij hem als mogelijkheid. Op dit moment wordt met een zogenaamde haalbaarheidsstudie onderzocht of deze mogelijkheid uitgevoerd kan worden. We verwachten hier in januari 2024 meer duidelijkheid over.
Nieuwe planning en bewonersavond
De gemeente gaat de gesprekken met de andere nutspartijen op korte termijn hervatten om tot een nieuwe planning te komen voor de kabels en leidingen, en vervolgens voor de vervanging van de brug. In het voorjaar van 2024 organiseert de gemeente een bewonersavond over de Sluisbrug.