woensdag 30 maart 2022
Link naar publicatie:
Type bekendmaking:
omgevingsvergunning

Ontwerpbesluit Wet geluidhinder bestemmingsplan aan Haarlemmertrekvaart 31 en 33 te Oegstgeest

De Omgevingsdienst West-Holland heeft een ontwerpbesluit genomen om hogere waarden vast te stellen vanwege het wegverkeer op de Haarlemmertrekvaart in Oegstgeest (op basis van artikel 110a van de Wet geluidhinder (Wgh)).

Op basis van de Wgh dient bij de vaststelling of herziening van een bestemmingsplan op grond van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) een akoestisch onderzoek te worden verricht, indien dat plan mogelijkheden biedt voor nieuwbouw van woningen of andere geluidgevoelige functies.

Met het bestemmingsplan ‘Haarlemmertrekvaart 31 en 33, Oegstgeest’ in Oegstgeest wordt een nieuwe woning mogelijk gemaakt. Hierbij moet conform de Wgh aandacht worden geschonken aan het wegverkeerslawaai bij de nieuwe woning.

Ten behoeve van dit plan is akoestisch onderzoek uitgevoerd. De conclusie is dat de voorkeurswaarde van 48 dB uit de Wgh vanwege wegverkeerslawaai bij de nieuwe woning wordt overschreden. De Omgevingsdienst heeft het voornemen hogere waarden vast te stellen vanwege wegverkeerslawaai van de Haarlemmertrekvaart van maximaal 56 dB.

Volledigheidshalve wordt er op gewezen dat het vaststellen van hogere waarden niet betekent dat het verkeer meer geluid mag produceren, maar dat voor een specifiek plan een hogere geluidbelasting op de gevel wordt toegestaan.

Stukken inzien

De stukken liggen ter inzage van woensdag 30 maart 2022 tot en met dinsdag 3 mei 2022 bij de receptie van het gemeentehuis in Oegstgeest.

Zienswijzen

U kunt tot en met dinsdag 2 mei 2022 uw zienswijze indienen. Dat doet u schriftelijk of mondeling binnen zes weken na het ter inzage leggen van het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken. U stuurt uw zienswijze naar: burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest, p/a Omgevingsdienst West-Holland, Postbus 159, 2300 AD Leiden.

Inlichtingen

Voor meer informatie kunt u contact opnemen:

• De Omgevingsdienst West-Holland, tel. 071-4083100 (inhoudelijk)

• De gemeente Oegstgeest, tel. 14071 (ruimtelijke ordeningsaspecten)