donderdag 21 december 2023
Link naar publicatie:
Type bekendmaking:
beleidsregel



Nota Snippergroenbeleid 2023

De gemeenteraad van Oegstgeest;

 

gelezen: het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 september 2023;

 

gelet op: Artikel 169 van de Gemeentewet

 

besluit

 

De Nota Snippergroenbeleid 2023 vast te stellen en de Nota Snippergroenbeleid 2013 in te trekken zodra de Nota Snippergroenbeleid 2023 in werking is getreden.

 

Inleiding

We ontvangen regelmatig een verzoek van inwoners om gemeentegrond te mogen kopen, huren of gebruiken. Een dergelijk verzoek ziet vaak op snippergroen dat rondom een woning of perceel is gelegen. De besluiten die de gemeente hieromtrent neemt, moeten recht doen aan de belangen van de gemeente en de belangen van deze of andere gegadigden. Zodoende is het wenselijk om de keuze al dan niet te vervreemden, af te laten hangen van vastgesteld beleid of visies. Het deugdelijk motiveren, administreren en verwerken van dergelijke besluiten is van cruciaal belang. Op deze manier komen we tot heldere overwegingen, waarbij men op rechtszekerheid kan vertrouwen en waarbij willekeur voorkomen kan worden.

 

Geschiedenis

Er zijn in 1982 verkoopregels vastgelegd waaraan verzoeken om aankoop van gemeentegronden werden getoetst. In 1991 zijn door de gemeenteraad de “richtlijnen bij verkoop strookjes openbaar groen aan particulieren” vastgesteld. In 1995 zijn door de raad nadere criteria benoemd omtrent het beleid m.b.t. de verkoop/verhuur van snippergroen. Tevens is afgesproken dat de nota regelmatig zou worden geëvalueerd. In 1998 heeft de raad vervolgens een evaluatienota vastgesteld, waarin een aantal aanscherpingen van begrippen en omstandigheden zijn doorgevoerd. Uiteindelijk heeft dit in 2002 geleid tot de het vaststellen van de eerste nota Snippergroenbeleid. Naar aanleiding van de in november 2004 geuite wens van de gemeenteraad om een actiever snippergroenbeleid te voeren met het oog op de bijdrage van dit beleid aan een gezonde financiële positie van de gemeente heeft in 2005 opnieuw een aanpassing van de nota plaatsgevonden. In 2013 is de nota zodoende aangepast naar het destijds van toepassing zijnde uitgangspunt om gronden te vervreemden indien er werd voldaan aan de gestelde toetsingscriteria. Sinds het vastleggen van Beleidsplan Groen & Water 2022 en Klimaatadaptatiestrategie in 2023 wil de gemeente Oegstgeest het uitgangspunt hanteren om niet tot verkoop over te gaan. De gedachte hierachter is dat de wijken stedenbouwkundig bewust zijn opgezet in de huidige vorm. Er is hier is veel tijd- en denkwerk aan vooraf gegaan en er dient zodoende geen verandering te worden aangebracht in de huidige indeling van de wijken. Verder heeft de gemeente alle openbare ruimte nodig om te kunnen voldoen aan de opgaves rondom duurzaamheid en klimaatadaptatie.

 

Doel

Het Snippergroenbeleid heeft als doel om inzicht te geven in de gemeentelijke besluitvorming en overwegingen om niet langer tot vervreemding van snippergroen over te gaan. Daarnaast is het doel van deze nota om ervoor te zorgen dat de gemeente op een consistente en uniforme manier te werk gaat bij het al dan niet vervreemden van snippergroen. Met de inwerkingtreding van de Nota Snippergroenbeleid 2023, wordt het reeds bestaande beleid, te weten Nota Snippergroenbeleid 2013, ingetrokken en vervangen.

 

1. Algemene uitgangspunten

1.1 Functie gemeentelijk groen

Oegstgeest heeft in de meeste buurten ruime gemeentelijke groenvoorzieningen. De meeste woonwijken zijn ruim van opzet waarbij het gemeentelijk groen meer is dan de opvulling van restruimte. Gemeentelijk groen heeft een maatschappelijke waarde. Het groen in de wijk is van groot belang, omdat dit bijdraagt aan de duurzame leefomgeving en zorgt voor grotere biodiversiteit. De groenstroken in de openbare ruimte geven voor de gemeente kansen om in te spelen op klimaatverandering op buurtniveau. Verder is dit het groen waar de burger dagelijks bij betrokken is. Naast een ecologische functie rondom bebouwing heeft het groen ook andere functies. Wonen vraagt in de directe omgeving om groen als verblijfs- en speelruimte. Groen heeft dan een recreatieve betekenis, maar groen heeft ook een educatieve en esthetische functie.

 

1.2 Definitie snippergroen

Onder snippergroen wordt verstaan een perceel grond dat:

  • 1.

    op grond van het vigerende (en het eventueel in voorbereiding zijnde) bestemmingsplan de bestemming ‘groen’ of een gelijkwaardige (openbare) groenbestemming heeft;

  • 2.

    grenst aan een perceel waarop zich één of meer woningen bevinden, en

  • 3.

    niet groter is dan 60 m2. Er kunnen evenwel uitzonderingsgevallen ontstaan, waardoor het wenselijk is om de maximale oppervlakte van 60 m² te overschrijden, bijvoorbeeld als het restant van het gemeentelijk groen niet meer functioneel kan worden onderhouden of ligt tussen de (toekomstig) privétuin en een andere bestemming (openbaar of privé).

1.3 Vervreemding van snippergroen

In juridische zin wordt onder ‘vervreemding’ verstaan: het wisselen van eigenaar van een goed. Vervreemding ziet zodoende op verkoop, ruil en schenking. Ook verhuur, bruikleen, erfpacht of het vestigen van zakelijke rechten wordt in deze nota als vervreemding beschouwd. Het algemene uitgangspunt van de gemeente Oegstgeest is: Geen vervreemding van snippergroen.

 

1.4 Waarom geen vervreemding van snippergroen?

Er zijn verscheidene redenen om niet over te gaan op de vervreemding van snippergroen. De gemeente staat voor grote opgaven over de klimaatadaptatie. Dit betekent dat de gemeente maatregelen moet nemen om het dorp leefbaar te houden in het veranderende klimaat en heeft hierdoor alle openbare ruimte nodig om mogelijke ingrepen te kunnen nemen. Verder is snippergroen van belang voor de lokale ecologie, denk aan het bieden van habitat voor flora en fauna, het voorkomen van wateroverlast en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Daarnaast heeft openbaar groen vaak een belangrijke recreatieve functie voor buurtbewoners, te denken valt aan speeltuinen of parken. Vervreemding van snippergroen kan tot gevolg hebben dat dergelijke functies, en daarmee de kwaliteit van de leefomgeving, worden aangetast. De gemeente is van mening dat het gemeentelijk beleid met betrekking tot de indeling van de wijk op een bewuste en weloverwegen wijze is vastgesteld en heeft de komende jaren ruimte nodig om invulling te kunnen geven aan de maatregelen rondom klimaatadaptatie, zoals vastgelegd in de Klimaatadaptatiestrategie. Met het oog op behoud van dit beleid kiest de gemeente ervoor om in beginsel niet langer over te gaan op vervreemding van snippergroen.

 

1.5 Zelfbeheer

Indien de situatie het toelaat, kan de gemeente bij wijze van uitzondering een zelfbeheerovereenkomst aangaan met een bewoner (zie bijlage 1). Dit is bijvoorbeeld van belang in het geval dat een bewoner een perceel gemeentegrond onrechtmatig in gebruik heeft. In zo’n geval van ongeregistreerd grondgebruik dient de gemeente erop toe te zien dat ze aanspraak blijft maken op haar eigendom. Hiermee wordt voorkomen dat de gemeente gehouden is medewerking te verlenen aan eventuele verzoeken tot inschrijving van verkrijging door verjaring.

 

1.6 Verjaring

De gemeente is bevoegd tot het opeisen van een perceel welke door een derde zonder recht in gebruik is, tenzij de bezitter/gebruiker met succes een beroep kan doen op (bevrijdende) verjaring. We kunnen voorkomen dat we grond verliezen door verjaring, door het stuiten van een lopende verjaring. Het stuiten van een lopende verjaring gebeurt door middel van een schriftelijke aanmaning of erkenning. Indien de bezitter het bezit dan niet vrijwillig opgeeft, heeft dit tot gevolg dat het eigendom niet wordt terug verkregen. In zo’n geval is er pas sprake van een stuitende werking als deze binnen zes maanden wordt gevolgd door een rechtsvordering of het verkrijgen van een bindend advies. Er zijn twee vormen van verjaring waar wij als gemeente mee te maken kunnen krijgen te weten:

 

Verkrijgende verjaring

Er is van verkrijgende verjaring sprake indien men eigenaar wordt van een zaak door die zaak voor een bepaalde tijd te bezitten of te gebruiken (terwijl je eigenlijk geen eigenaar was). Om succesvol een beroep te doen op verkrijgende verjaring moet:

  • a.

    sprake zijn van bezit;

  • b.

    de bezitter dient ‘te goeder trouw’ te zijn en

  • c.

    het bezit dient minimaal tien jaar onafgebroken door de bezitter (of zijn rechtsvoorgangers) te zijn uitgeoefend.

Bij verkrijgende verjaring geldt dat er een onderzoeksplicht rust op degene die aanspraak maakt op verkrijgende verjaring. Indien het beroep van een verkrijger te goeder trouw gebaseerd is op onbekendheid met feiten in de kadastrale registers, is de aanvaarding lastig aangezien de kadastrale registers openbaar en voor iedereen toegankelijk zijn.

 

Een voorbeeld van verkrijgende verjaring:

Jan is eigenaar van een perceel grond. Aan zijn perceel grenst een strook grond die volgens de openbare registers eigendom is van de gemeente. Door deze strook grond af te zetten met een hek kan er sprake zijn van een bezitsdaad, welke minimaal tien jaar onafgebroken kan voortduren.

Echter, Jan had in de openbare registers kunnen nagaan dat de gemeente eigenaar was van de strook grond. Dit maakt dat hij niet te goeder trouw is en zodoende geen eigenaar wordt als gevolg van verkrijgende verjaring.

 

Bevrijdende verjaring

Van bevrijdende verjaring hoeft het bezit van dat eigendom niet onafgebroken te zijn uitgeoefend door de (rechts)persoon (of zijn rechtsvoorgangers). Om succesvol een beroep te doen op bevrijdende verjaring moet:

  • a.

    sprake zijn van bezit en

  • b.

    de verjaringstermijn van twintig jaar zijn voltooid.

Een gebruiker van gemeentegrond die aanspraak maakt op bevrijdende verjaring, moet zelf een verzoek indienen. Er dient sprake te zijn van overtuigend bewijs van de feiten en omstandigheden waaronder zo een beroep slaagt. In beginsel honoreert de gemeente een beroep op bevrijdende verjaring niet. Als er een rechterlijke uitspraak is waarin een bevrijdende verjaring bewezen is, moet de gemeente medewerking verlenen aan de aanpassing van de eigendomstitel in het Kadaster. De verkrijger dient binnen drie maanden te zorgen dat de juridische overdracht op zijn kosten via de notaris plaatsvindt.

 

Het is een belangrijke wettelijke taak voor de gemeente om te voorkomen dat eigendom van publiek domein door verjaring verloren gaat. Handhaving vindt plaats op grond van een juridisch privaatrechtelijk kader.

 

1.7 Jurisprudentie

Het Didam-arrest van de Hoge Raad is van grote invloed bij het vervreemden van gronden. Nog meer dan voorheen is de gemeente nu gebonden aan de regels van mededinging en algemene beginselen van behoorlijk bestuur. De Hoge Raad heeft in dit arrest geoordeeld dat overheden zich bij elke voorgenomen vervreemding van onroerend goed (inclusief reststroken) moet afvragen of er meerdere gegadigden zijn. Overheidsinstanties dienen bij de verkoop van onroerend goed ruimte te bieden aan potentiële kandidaten, waarna de koper gekozen wordt in een selectieprocedure op basis van objectieve, toetsbare en redelijke criteria. Het niet toepassen van de regels uit het arrest leidt tot strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en de nietigheid van overeenkomsten.

Uitzonderingen zijn mogelijk als redelijkerwijs kan worden verwacht dat slechts één serieuze kandidaat in aanmerking zal komen, maar daar zal zorgvuldig mee moeten worden omgegaan. De overheid moet deze afweging dan tijdig voor de verkoop openbaar maken. Partijen die het daar niet mee eens zijn, krijgen de gelegenheid om te proberen de verkoop tegen te houden.

 

Bij de verkoop van onroerend goed door de gemeente zijn er zodoende twee mogelijkheden;

  • a.

    meer dan 2 serieus geïnteresseerde partijen: selectieprocedure en

  • b.

    slechts één serieus geïnteresseerde partij: één-op-één verkoop.

Voor beide traject moet de gemeente een afzonderlijke werkwijze volgen. Het is daarom van belang dat vanaf het begin duidelijk wordt vastgesteld welk spoortraject van toepassing is. De aanbestedingswet is in deze procedures niet van toepassing, maar wordt als een bron van inspiratie gebruikt.

 

Het is in het belang van een eerlijk proces noodzakelijk om een mededeling tot voornemen van verkoop eerst openbaar te publiceren, bijvoorbeeld op het internet of in de krant. Er worden in het Didam-arrest geen concrete uitspraken gedaan over de termijn tussen publicatie en het aangaan van de overeenkomst. Wij achten het redelijk om 21 dagen aan te houden. Die termijn volgt uit het aanbestedingsrecht (zgn. Alcatelnorm). De strekking van het Didam-arrest is dat overheden bij de verkoop van onroerende zaken aan alle potentiële gegadigden de gelegenheid moeten bieden om mee te dingen. Ondanks dat bevestiging door de Hoge Raad ontbreekt, wordt breed aangenomen dat de regels uit het Didam-arrest evenzeer van toepassing zijn op andere privaatrechtelijke overeenkomsten die overheidslichamen aangaan, waaronder de eventueel aangeboden zelfbeheerovereenkomst zoals beschreven in hoofdstuk 2 van deze nota.

2. Zelfbeheer

Gezien het beoogde beleid van de gemeente Oegstgeest, zal een aanvraag tot verkoop in de regel worden afgewezen. Slechts bij wijze van uitzondering zal de gemeente overgaan tot vervreemding in de vorm van zelfbeheer. Er valt hierbij te denken aan het voorkomen van het verlies van gemeentegrond als gevolg van verjaring. Een aanvraag voor zelfbeheer wordt geïnventariseerd en getoetst aan gemeentelijke belangen en beleidsterreinen.

 

2.1 Aanmelding

Inwoners kunnen zich, individueel of als groep, aanmelden bij de gemeente voor zelfbeheer van een perceel openbare ruimte. Indien meerdere inwoners zich als groep aanmelding, wordt er één van hen aangewezen als contactpersoon voor de gemeente. De gemeente kan voorwaarden stellen ten aanzien van het draagvlak van bewoners in de directe omgeving van het in zelfbeheer uit te geven perceel openbare ruimte.

 

2.2 Toetsingscriteria

Zelfbeheer van de openbare ruimte wordt slechts toegestaan indien dit niet ten koste gaat van de (verkeers)veiligheid of civiele constructies (te denken valt aan waterkeringen of beschoeiingen). De inwoner dient daarnaast aan de voorwaarden voor zelfbeheer te voldoen. Gebieden die de gemeente heeft aangewezen als (toekomstige) locatie voor ecologisch groenbeheer alsmede de hoofdgroenstructuur zoals beschreven in het groenbeleidsplan of beeldbepalende groenzones in het algemeen komen niet in aanmerking voor zelfbeheer. Zelfbeheer wordt enkel bij uitzondering toegestaan. Indien de uitgifte leidt tot inefficiënt onderhoud van de overige openbare ruimte voor de gemeente, zal de aanvraag worden geweigerd.

 

2.3 Voorwaarden zelfbeheer

De inwoner verplicht zich tot wederopzegging het dagelijks onderhoud van het betreffende perceel openbare ruimte uit te voeren. Tot aan wederopzegging zal de gemeente in principe geen dagelijks onderhoud uitvoeren, tenzij dringende noodzaak hiertoe aanleiding is. De inwoner accepteert en garandeert toegang van de gemeente en/of netwerkexploitanten tot de onder het perceel openbare ruimte gelegen kabels, leidingen of riolering. De inwoner draagt er zorg voor dat er geen over het trottoir of de openbare weg hangend groen voorkomt. De inwoner gebruikt geen chemische (bestrijdings)middelen. De inwoner houdt zich aan de Wet natuurbescherming en indien van toepassing aan de gedragscode van de gemeente Oegstgeest. De inwoner neemt geldende veiligheidsmaatregelen in acht bij het onderhoud aan de openbare ruimte ter voorkoming van ongevallen bij henzelf of bij omstanders. De inwoner mag op eigen kosten nieuwe beplanting aanbrengen. De inwoner brengt geen objecten, houtopstanden (bomen) of terreinverharding aan zonder schriftelijke toestemming van de gemeente. Als aanvulling op de Spelregels zelfbeheer geldt: De bruiklener mag geen invasieve soorten die op de Unielijst van EU staan, of andere sterk woekerende soorten zoals Aziatische duizendknoop, aanplanten. Voor zover een van deze op de lijst genoemde soorten voorkomt in de op bruikleen gegeven grond dient bruiklener deze actief te bestrijden. Voor het overige is het document ‘Spelregels zelfbeheer openbare ruimte’ (bijlage 1) van toepassing.

3. Verkoop bij uitzondering

De gemeente houdt haar uitgangspunt ‘geen vervreemding van snippergroen’ scherp voor ogen. Slechts in uiterst uitzonderlijke gevallen zal er nog worden overgegaan op vervreemding van snippergroen in de vorm van verkoop. Het gaat hierbij om gevallen waarin zelfbeheer geen uitkomst biedt en waarbij er zwaarwegende redenen zijn om in plaats daarvan alsnog tot verkoop over te gaan. Te denken valt aan situaties waar het stuk groen niet te onderhouden is zonder dat de gemeente extreme kosten moet maken, bijvoorbeeld een hoge haag op de grens van een tuin die enkel per boot te bereiken is. Aangezien zelfbeheer niet op dergelijk groot onderhoud ziet, is het in het (financieel) belang van de gemeente om in een dergelijk geval toch over te gaan op verkoop van het stuk snippergroen. Een ander voorbeeld vormen nutsbedrijven. Aangezien nutsfaciliteiten geplaatst moeten kunnen worden, moet de optie om gronden te kopen voor de nutsbedrijven blijven bestaan.

 

3.1 Toetsingscriteria

Elke aanvraag wordt getoetst op volgende criteria:

  • a.

    vigerend beleid groen en water;

  • b.

    vigerend beleid op duurzaamheid en klimaatadaptatie;

  • c.

    groenbeheer;

  • d.

    verkeersveiligheid en

  • e.

    bestemmingsplan; alleen gronden met bestemming “Groen” kunnen als snippergroen verkocht worden.

4. Procedure en inwerkingtreding

Er mag van de gemeente worden verwacht dat zij zich houdt aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Dit houdt onder andere in dat zij zorgvuldigheid moet betrachten en willekeur moet voorkomen. Van toepassing zijn daarnaast de algemene wettelijke regels voor vervreemding.

 

4.1 Behandeling van een aanvraag

Een aanvraag om een perceel snippergroen aan te kopen of in beheer te nemen, dient schriftelijk of digitaal te worden ingediend bij de gemeente. De aanvraag wordt integraal behandeld, geïnventariseerd en getoetst op grond van de hierboven omschreven definities, voorwaarden en criteria, waarbij alle ambtelijk betrokken disciplines. Indien wenselijk vindt er met de aanvrager ambtelijk overleg plaats over het aan te kopen perceel grond, bijvoorbeeld over de exacte begrenzingen en de verkoop- of beheervoorwaarden. Indien de uitkomst van de ambtelijke toetsing is dat het perceel kan worden verkocht of in beheer gegeven, krijgt de aanvrager een koop- of zelfbeheerovereenkomst voorgelegd. De aanvrager is niet verplicht akkoord te gaan met de overeenkomst. Ondertekening betekent evenwel dat men met de overeenkomst akkoord gaat en dat deze bindend wordt voor de partij die heeft getekend. Nadat de aanvrager de koop- of zelfbeheerovereenkomst heeft ondertekend wordt de overeenkomst medeondertekend door de manager Beheer & Onderhoud. De koop of het beheer is daarmee feit. Inzake koop zal vervolgens een afspraak met de notaris worden gepland voor de juridische overdracht van de grond. Betaling vindt plaats tegelijk met de juridische overdracht. Als deze overdracht heeft plaats gevonden en is ingeschreven in de openbare registers, is de aanvrager eigenaar van de grond geworden.

 

4.2 Beslissingsbevoegdheid van het college inzake de verkoop en zelfbeheer

Met deze nota Snippergroenbeleid heeft de gemeenteraad het uitgangspunt vastgesteld om niet langer over te gaan tot het vervreemden van snippergroen. Mocht er bij hoge uitzondering toch voor worden gekozen om een perceel snippergroen in beheer te geven of te verkopen, zijn met deze nota de beleidskaders vastgesteld waarbinnen dit kan gebeuren. Het besluit om een perceel grond, in dit geval snippergroen, te verkopen of in beheer te geven is op grond van artikel 160, lid 1, sub e van de Gemeentewet een bevoegdheid van het college, welke middels het Algemeen bevoegdhedenbesluit Oegstgeest 2021 is gemandateerd aan de manager van team Beheer & Onderhoud (met inachtneming van de budgethoudersregeling).

 

4.3 Vaststelling snippergroenprijs

De snippergroenprijs is vastgelegd in de Grondprijzenbrief. De Grondprijzenbrief wordt periodiek herzien waarbij de snippergroenprijs opnieuw kan worden vastgesteld. De manager Beheer & Onderhoud, belast met de uitvoering van de nota Snippergroenbeleid heeft de bevoegdheid om een afwijkende verkoopprijs vast te stellen.

 

4.4 Inwerkingtreding

De Nota Snippergroenbeleid 2023 treedt in werking met ingang van 31 november 2023. De Nota Snippergroenbeleid 2013 is ingetrokken zodra de Nota Snippergroenbeleid 2023 in werking is getreden. Aanvragen die zijn ingediend voor 31 november 2023 en die nog niet zijn afgehandeld op het moment van inwerkingtreding van de nota Snippergroenbeleid 2023, zullen worden behandeld overeenkomstig de nota Snippergroenbeleid die het gunstigst is voor de aanvrager.

 

4.5 Machtiging bij afwijzing

Als verzoeken tot aankoop of zelfbeheer van snippergroen worden afgewezen, is de manager Beheer & Onderhoud gemachtigd om de aanvraag namens het college af te wijzen.

5. Financiën

De keuze om in beginsel geen percelen snippergroen meer te gaan vervreemden, kan financiële gevolgen voor de gemeente met zich meebrengen. De verschillende gevolgen worden hieronder besproken.

 

5.1 Inkomstenverlies

Ondanks dat de vervreemding van snippergroen in de regel geen groot financieel voordeel oplevert, fungeert het desondanks als extra inkomstenbron voor de gemeente. Nu de gemeente het uitgangspunt hanteert om niet langer snippergroen te vervreemden, worden potentiële inkomsten misgelopen die anders waren gegenereerd uit bijvoorbeeld verkoop. Hoewel zelfbeheer ook slechts bij uitzondering zal worden aangeboden, zal er steeds eerst worden gekeken of het in beheer geven van een perceel snippergroen uitkomst kan bieden boven een eventuele verkoop. In het geval van een zelfbeheerovereenkomst is het echter niet mogelijk om een vergoeding in rekening te brengen, aangezien de zelfbeheerovereenkomst dan de vorm aanneemt van een huurovereenkomst.

 

5.2 Onderhoudskosten

Het uitgangspunt om snippergroen niet meer te vervreemden brengt met zich mee dat de gemeente zelf verantwoordelijk blijft voor het onderhoud van deze gronden. Dit omvat het maaien van het gras, het snoeien van struiken en bomen en het algemene onderhoud van het gebied. Het is mogelijk dat deze onderhoudskosten op de begroting van de gemeente drukken.

6. Bijlagen

Bijlagen:

  • 1.

    Spelregels zelfbeheer openbare ruimte

  • 2.

    Aanbiedingsbrief bruikleenovereenkomst

  • 3.

    Bruikleenovereenkomst zelfbeheer openbare ruimte

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van Oegstgeest op 30 november 2023.

de griffier

de voorzitter

Spelregels zelfbeheer openbare ruimte gemeente Oegstgeest

 

Het college van burgemeesters en wethouders van Oegstgeest;

 

overwegende dat de gemeente het beheer van de openbare ruimte door (groepen) inwoners wil faciliteren en stimuleren;

 

gelet op artikel 1:3, vierde lid en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 160, eerste lid, aanhef en onder e van de Gemeentewet;

 

Besluit

 

vast te stellen de “Spelregels zelfbeheer openbare ruimte”, luidende aldus:

 

Artikel 1 – Begripsomschrijving

 

In deze spelregels wordt verstaan onder:

 

  • 1.

    Zelfbeheer: het dagelijkse onderhoud aan een perceel openbare ruimte door één of meer inwoner(s).

  • 2.

    Perceel openbare ruimte: een nader overeen te komen gedeelte van de openbare ruimte, waaronder begrepen gemeentelijke plantsoenen, grasvelden en speelplaatsen.

  • 3.

    Dagelijks onderhoud: werkzaamheden gericht op de instandhouding van het perceel, zoals bijvoorbeeld het verwijderen van onkruid, snoeien en watergeven van de aanwezige beplanting, het vervangen van dode beplanting en het verwijderen van zwerfvuil.

  • 4.

    Inwoner: meerderjarige inwoner van de gemeente Oegstgeest.

Artikel 2 – Aanmelding

  • 1.

    De inwoner meldt zich – individueel of als groep – aan bij de gemeente voor zelfbeheer van een perceel van de openbare ruimte. De inwoner komt als deelnemer in aanmerking indien hij voldoet aan deze spelregels.

  • 2.

    Wanneer meerdere inwoners zich als groep aanmelden wordt er één persoon aangewezen als contactpersoon voor de gemeente.

  • 3.

    De gemeente kan voorwaarden stellen ten aanzien van het draagvlak van bewoners in de directe omgeving van het in zelfbeheer uit te geven perceel openbare ruimte.

Artikel 3 – Voorwaarden zelfbeheer

  • 1.

    De inwoner verplicht zich tot wederopzegging het dagelijks onderhoud van het betreffende perceel openbare ruimte uit te voeren. Tot aan wederopzegging zal de gemeente in principe geen dagelijks onderhoud uitvoeren, tenzij dringende noodzaak hiertoe aanleiding is.

  • 2.

    De inwoner accepteert en garandeert toegang van de gemeente en/of netwerkexploitanten tot de onder het perceel openbare ruimte gelegen kabels, leidingen of riolering.

  • 3.

    De inwoner draagt er zorg voor dat er geen over het trottoir of de openbare weg hangend groen voorkomt.

  • 4.

    De inwoner gebruikt geen chemische (bestrijdings-)middelen. De inwoner houdt zich aan de Flora- en Faunawet en indien van toepassing aan de gedragscode van de gemeente Oegstgeest.

  • 5.

    De inwoner neemt geldende veiligheidsmaatregelen in acht bij het onderhoud aan de openbare ruimte ter voorkoming van ongevallen bij henzelf of bij omstanders.

  • 6.

    De inwoner mag op eigen kosten nieuwe beplanting aanbrengen. De inwoner brengt geen objecten, houtopstanden (bomen) of terreinverharding aan zonder schriftelijke toestemming van de gemeente.

Artikel 4 – Erkenning bestaande rechten

  • 1.

    De inwoner en de gemeente erkennen de bestaande eigendomsrechten zoals die bestaan op het moment van aanmelding.

  • 2.

    Een op het moment van aanmelding bestaand recht van overpad blijft van kracht.

Artikel 5 – Grenzen aan het zelfbeheer

  • 1.

    Zelfbeheer van de openbare ruimte wordt niet toegestaan als dat ten koste gaat van de (verkeers-)veiligheid of civiele constructies (bijvoorbeeld bij waterkeringen of beschoeiingen) of wanneer uitgifte leidt tot inefficiënt onderhoud van de overige openbare ruimte voor de gemeente. Ook gebieden die de gemeente heeft aangewezen als (toekomstige) locatie voor ecologisch groenbeheer, alsmede de hoofdgroenstructuur zoals beschreven in het groenbeleidsplan of beeldbepalende groenzones in het algemeen komen niet in aanmerking voor zelfbeheer.

  • 2.

    Het onderhoud aan houtopstanden (bomen) en speeltoestellen valt niet onder zelfbeheer.

Artikel 6 – Beëindiging

  • 1.

    De inwoner en de gemeente kunnen het vrijwillig onderhoud van groenvoorzieningen en/of speelplaatsen opzeggen door middel van een schriftelijke mededeling. Opzegging door de gemeente geschiedt alleen om redenen van algemeen belang, bij het handelen in strijd met of het niet-nakomen van deze spelregels door de inwoner of bij intrekking van deze spelregels.

  • 2.

    Bij beëindiging vindt geen vergoeding door de gemeente plaats van door bewoners aangebrachte beplanting of objecten.

Artikel 7 – Slotbepalingen

  • 1.

    Deze spelregels kunnen worden aangehaald als “Spelregels zelfbeheer openbare ruimte”.

  • 2.

    Deze spelregels treden in werking op de dag volgend op de dag van publicatie.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest op ……

 

De Secretaris,

De Burgemeester,

 

Aanbieding bruikleenovereenkomst zelfbeheer

 

Aan:

 

Datum:

Verzonden:

Ons kenmerk:

Contactpersoon:

Telefoonnummer: 14071

 

Onderwerp: Aanbieding bruikleenovereenkomst zelfbeheer

 

Geachte heer/mevrouw,

 

Het doet ons genoegen u hierbij de bruikleenovereenkomst voor het perceel grond grenzend aan uw huidige tuin aan – ADRES- te Oegstgeest te kunnen aanbieden ten behoeve van het zelfbeheer van het openbaar groen.

 

Wij verzoeken u om beide exemplaren, inclusief de bijgevoegde tekening op de aangegeven plaatsen te paraferen, dateren en te ondertekenen. Vervolgens ontvangen wij graag alle twee de exemplaren van u retour, waarna ook de gemeente tot ondertekening zal overgaan. De bijbehorende bijlage Spelregels zelfbeheer openbare ruimte hoeft niet retour. Door ondertekening van de bruikleenovereenkomst geeft u aan hiervan een exemplaar te hebben ontvangen en de inhoud te onderschrijven en na te leven.

 

Na ondertekening door de gemeente ontvangt u één exemplaar ten behoeve van uw administratie, het andere exemplaar is voor ons eigen archief. Vanaf dit moment bent u één van de trotse zelfbeheerders binnen de gemeente Oegstgeest.

 

Vragen?

Neem dan gerust contact op met onze groencoach Montse van Heck. Zij is bereikbaar via de e-mail XX@oegstgeest.nl of tijdens kantooruren op telefoonnummer 14071.

 

Met vriendelijke groet,

 

Dhr. A. Westbroek

teammanager Beheer en Onderhoud

 

BRUIKLEENOVEREENKOMST

 

De ondergetekende(n)

 

  • 1.

    De gemeente Oegstgeest, kantoorhoudende en gevestigd aan de Rhijngeesterstraatweg 13, 2342 AN te Oegstgeest (postadres: Postbus 1270 te 2340 BG Oegstgeest), ten deze vertegenwoordigd door de heer A. van Westbroek, in zijn hoedanigheid van teammanager Beheer & Onderhoud, hierna genoemd: ‘de uitlener’,

en

 

  • 2.

    De heer / mevrouw XX, woonachtig aan de straat, nr. te Oegstgeest, hierna genoemd: ‘bruiklener’,

OVERWEGINGEN

 

Dat de gemeente Oegstgeest het zelfbeheer door burgers van de openbare ruimte bevordert daar waar dit mogelijk is;

Dat bij dit zelfbeheer door burgers de Spelregels zelfbeheer openbare ruimte gemeente Oegstgeest in acht dienen te worden genomen;

Dat bruiklener zich gemeld heeft bij de gemeente om het hierna te bepalen perceel in zelfbeheer te krijgen ten behoeve van het uit te voeren onderhoud;

Dat uitlener, gemeente Oegstgeest, en bruiklener (xxx) hiertoe een bruikleenovereenkomst wensen te sluiten conform artikel 7A: 1777-1790 BW.

 

KOMEN HET NAVOLGENDE OVEREEN:

 

De in bruikleen uitgegeven grond

Uitlener geeft aan bruiklener tot wederopzegging een perceel grond nabij de LOCATIE , in Oegstgeest, ter grootte van bij benadering m² om niet in bruikleen. Dit perceel grond is eigendom van uitlener en staat kadastraal bekend als gemeente Oegstgeest, sectie , nummer (gedeeltelijk) en is aangegeven op de situatietekening behorende bij deze bruikleenovereenkomst, d.d.

 

1. Tegenprestatie

  • 1.1

    De in bruikleen gegeven grond wordt om niet in bruikleen gegeven aan bruiklener, zodat hij het dagelijks onderhoud aan dit perceel kan verzorgen.

2. Bestemming/Gebruik/Onderhoud van de in bruikleen gegeven grond

  • 2.1

    Bruiklener verklaart de in bruikleen gegeven grond voldoende te kennen en te aanvaarden in de staat, waarin het zich bevindt op het moment van ondertekenen van deze overeenkomst.

  • 2.2

    De in bruikleen gegeven grond is bestemd om te dienen als grond voor de openbare ruimte en dient voor een ieder toegankelijk te blijven gedurende de bruikleenperiode. Het betreft hier nadrukkelijk geen exclusief gebruiksrecht voor bruiklener.

  • 2.3

    Bruiklener zal de in bruikleen gegeven grond voor eigen rekening en risico naar behoren onderhouden, zoals een goed bruiklener betaamt en de in deze overeenkomst aangegeven bestemming (zie artikel 2.2) niet wijzigen zonder schriftelijke toestemming van uitlener. Uitlener kan aan haar toestemming voorwaarden verbinden. Bruiklener is zich er van bewust dat het betreffende perceel onderdeel uitmaakt van de openbare groenstructuur binnen de gemeente Oegstgeest.

  • 2.4

    Bruiklener zal moeten toestaan, het leggen en hebben van leidingen van nutsbedrijven in de in bruikleen gegeven grond, zonder dat zij aanspraak op schadeloosstelling kan maken.

  • 2.5

    Op de in bruikleen gegeven zaak, alsmede op, aan of tegen hetgeen zich daarop bevindt, mag door bruiklener geen reclame worden aangebracht zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitlener. Uitlener kan aan haar toestemming voorwaarden verbinden.

  • 2.6

    Bruiklener zal zich onthouden van gedragingen die omwonenden en/of gebruikers van naburige panden of gronden hinder of last bezorgen. Bruiklener is verplicht ervoor zorg te dragen, dat de met zijn goedvinden op de in bruikleen gegeven zaak aanwezige derden zich eveneens van de in dit artikel genoemde gedragingen zullen onthouden.

  • 2.7

    In verband met eventuele aanwezigheid van kabels en leidingen is het bruiklener niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van de uitlener graafwerkzaamheden of ontgrondingen te verrichten, funderingen te leggen, diep wortelende struiken of bomen te planten of een gesloten wegdek aan te leggen. Bruiklener dient er zorg voor te dragen c.q. te garanderen dat bevoegde derden vrije toegang houden naar de in bruikleen gegeven zaak. Voor zover het gebruik van de in bruikleen gegeven zaak hiervoor nodig is zal bruiklener in zijn inrichting en gebruik vorenstaande ten alle tijden borgen richting uitlener en bevoegde derden.

  • 2.8

    Voor zover er op het in bruikleen gegeven perceel houtopstanden (bomen) en / of speeltoestellen aanwezig zijn maken deze expliciet geen onderdeel uit van deze bruikleenovereenkomst.

  • 2.9

    Bruiklener staat er borg voor dat op de grond geen voor het milieubelastende of schadelijke activiteiten in welke vorm dan ook zullen plaatsvinden.

  • 2.10

    De Spelregels zelfbeheer openbare ruimte (zie bijlage 2) maken een integraal en onlosmakelijk deel uit van deze bruikleenovereenkomst. Bruiklener verklaard middels ondertekening van deze overeenkomst hiervan één exemplaar te hebben ontvangen en de inhoud daarvan te begrijpen.

3. Verhuur/Ingebruikgeving aan derden

  • 3.1

    Het is bruiklener verboden de in bruikleen gegeven grond geheel of gedeeltelijk te verhuren aan een andere partij dan wel op een andere wijze aan een derde partij in gebruik of genot af te staan.

  • 3.2

    Voor zover op het perceel een bodemvondst wordt gedaan, dan wel eventuele vruchten en of (financiële) opbrengsten gerealiseerd worden, al dan niet in strijd met deze bruikleenovereenkomst, komen deze onverkort aan de uitlener toe in de volle omvang, zonder enige vorm van korting en of inhouding door bruiklener hoe ook genaamd. Voor zover nodig doet bruiklener hierbij afstand van recht. Bruiklener zal, voor zover hij deze vondsten, vruchten en/of financiële opbrengsten niet zelfstandig afdraagt aan uitlener deze op eerste verzoek van uitlener aan uitlener voldoen.

4. Aansprakelijkheid

  • 4.1

    De bruiklener is met zijn gehele vermogen aansprakelijk voor de voldoening van alle uit deze bruikleenovereenkomst jegens de uitlener voortvloeiende verplichtingen. Indien bruiklener uit meer dan één natuurlijk of rechtspersoon bestaat, zal ieder natuurlijk of rechtspersoon voor de gehele nakoming van deze overeenkomst kunnen worden aangesproken.

  • 4.2

    De uitlener is niet aansprakelijk voor de gevolgen van zichtbare en onzichtbare gebreken aan de in bruikleen gegeven zaak, tenzij er ter zake van deze gebreken sprake is van grove schuld of ernstige nalatigheid van de zijde van de uitlener.

  • 4.3

    Bruiklener vrijwaart uitlener voor vorderingen van derden, waaronder mede begrepen die ter zake van hinder, milieuverontreiniging of schade.

  • 4.4

    Bruiklener zal noch voor het tijdelijk gemis van het genot van het door haar in bruikleen gegeven grond, noch in geval van schade, reeds geleden of nog te lijden en ongeacht de oorzaak ervan, schadeloosstelling kunnen vorderen, tenzij de vordering voortspruit aan de zijde van uitlener.

  • 4.5

    Uitlener sluit jegens de bruiklener iedere aansprakelijkheid voor schade die voortvloeit uit het gebruik van de grond uit, tenzij uitlener ter zake grove schuld of nalatigheid kan worden verweten.

5. Verplichtingen Bruiklener / In gebreke blijven/tussentijdse beëindiging

  • 5.1

    De uitlener is te allen tijde bevoegd nakoming te vorderen van de ingevolge de bruikleenovereenkomst op de bruiklener rustende verplichtingen. In dat kader is de uitlener bevoegd de bruiklener te allen tijde aanwijzingen te geven met betrekking tot de naleving van de op de bruiklener rustende verplichtingen welke naar het oordeel van de uitlener geboden zijn. De bruiklener is gehouden deze aanwijzingen onverwijld op te volgen.

  • 5.2

    Bij niet-nakoming van de op de bruiklener rustende verplichtingen is de bruiklener verplicht op eerste aanzegging van de uitlener hetgeen in strijd met die verplichting is verricht teniet te doen, dan wel de daardoor veroorzaakte schade te herstellen.

  • 5.3

    De uitlener is gerechtigd hetgeen in strijd met een verplichting ingevolge deze bruikleenovereenkomst is verricht, te niet te doen alsmede datgene te bewerkstelligen waartoe nakoming van die verplichting zou hebben geleid. De kosten die hierdoor door de uitlener worden gemaakt komen ten laste van bruiklener. Een en ander geldt onverminderd het recht van de uitlener om nakoming, schadevergoeding en/of ontbinding te vorderen.

  • 5.4

    Bij niet nakoming van de in deze overeenkomst genoemde verplichtingen alsmede bij niet nakoming door bruiklener van deze overeenkomst, inclusief de naleving van Spelregels zelfbeheer openbare ruimte, kan uitlener de overeenkomst met inachtneming van de termijn van één maand (tussentijds) opzeggen.

  • 5.5

    Onverminderd het recht van uitlener om nakoming, schadevergoeding of ontbinding van de bruikleenovereenkomst te vorderen of de bruikleenovereenkomst door opzegging te beëindigen, verbeurt bruiklener, zonder dat daarvoor ingebrekestelling nodig is en onverminderd zijn verplichting tot verwijdering of herstel, voor iedere tekortkoming in de nakoming van een verplichting als bedoeld in deze overeenkomst een boete van honderd euro (€ 100,--) voor iedere dag of gedeelte hiervan dat de door de tekortkoming veroorzaakte toestand voortduurt.

6. Inwerkingtreding en einde bruikleen

  • 6.1

    Deze overeenkomst treedt in werking op d.d. en wordt aangegaan voor één jaar en eindigt derhalve op d.d., tenzij deze bruikleenovereenkomst wordt opgezegd zal na ommekomst van voornoemde termijn deze telkens met één jaar stilzwijgend verlengd worden. Deze overeenkomst kan zowel door de uitlener als door de bruiklener door opzegging beëindigd worden met in achtneming van de opzegtermijn zonder opgave van redenen.

  • 6.2

    Opzegging geschiedt schriftelijk en met inachtneming van een termijn van één (zegge: 1) maand. Indien bruiklener de grond niet daadwerkelijk onderhoud is deze bruikleenovereenkomst van rechtswege terstond beëindigd.

  • 6.3

    Na opzegging zal de bruiklener de grond in een voor de uitlener aanvaardbare staat ter beschikking stellen.

  • 6.4

    Bruiklener dient de in bruikleen gegeven grond aan het einde van de overeenkomst ontruimd op te leveren, tenzij met uitlener anders overeengekomen wordt. Bruiklener en uitlener zullen tenminste vier weken voor het einde van de overeenkomst een afspraak maken omtrent het tijdstip, waarop uitlener de in bruikleen gegeven zaak vóór de oplevering zal inspecteren.

  • 6.5

    Bruiklener zal bij beëindiging van de bruikleenovereenkomst jegens uitlener geen enkele aanspraak op vergoeding van welke aard dan ook maken, dan wel aanspraak op een vervangend perceel doen gelden. Voor zover op dat tijdstip rechten ter zake mochten bestaan, doet hij daarvan nu voor alsdan afstand ten behoeve van uitlener.

  • 6.6

    Indien bruiklener de grond niet tijdig heeft ontruimd dan wel niet heeft opgeleverd conform de gemaakte afspraken met uitlener, kan de uitlener, na ingebrekestelling, over gaan tot ontruiming van het perceel voor rekening en risico van bruiklener.

7. Slotbepaling

  • 7.1

    Indien een deel van de overeenkomst nietig of vernietigbaar is, heeft dit slechts nietigheid of vernietiging van dit deel van de overeenkomst tot gevolg. Het niet voor nietigheid of vernietigbaarheid vatbare deel blijft onverkort tussen partijen intact. In plaats van het vernietigde of nietige deel geldt alsdan als overeengekomen hetgeen op wettelijke toelaatbare wijze het dichtst komt bij hetgeen partijen overeengekomen zouden zijn, indien zij de nietigheid of vernietigbaarheid bij het aangaan van deze overeenkomst gekend zouden hebben.

  • 7.2

    Bruiklener is verplicht te gedogen en niet te belemmeren dat door of vanwege uitlener werkzaamheden van algemeen belang worden uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld het aanleggen, onderhouden, verleggen of verwijderen van straten, wegen, groen- of nutsvoorzieningen. Als vorenstaande het geval is zal uitlener dit minimaal 1 week van te voren aankondigen bij bruiklener, tenzij er sprake is van een calamiteit. Bruiklener dient er tijdig voor zorgen dat er geen persoonlijke eigendommen kunnen worden beschadigd en deze derhalve tijdig verwijderen voor zover dat voor de uitvoering van de werkzaamheden noodzakelijk is.

  • 7.3

    Bruiklener is verplicht om, op straffe van verval van het recht van bruikleen, bij overdracht van de in zijn eigendom zijnde onroerende zaak, grenzend aan de in bruikleen gegeven zaak, melding te maken van het recht van bruikleen aan de nieuwe eigenaar en de uitlener op de hoogte te stellen van de wijziging in de eigendomssituatie. Uitlener is niet aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit het niet voldoen van deze bepaling. De bruiklener vrijwaart de uitlener uitdrukkelijk tegen verkrijgende of bevrijdende verjaring van de in bruikleen gegeven zaak voor zover derden daarop aanspraak zouden kunnen maken.

8. Bijzondere bepalingen

  • 8.1

    Uitlener dient de gegevens over de bruikleen openbaar te publiceren. Deze overeenkomst treedt in werking één dag na de termijn van 20 dagen te rekenen vanaf de publicatiedatum, onder het voorbehoud van zat er geen bezwaren en/of bedenkingen zijn ingediend binnen de publicatietermijn.

  • 8.2

    Als aanvulling op de Spelregels zelfbeheer geldt: De bruiklener mag geen invasieve soorten die op de Unielijst van EU staan, of andere sterk woekerende soorten zoals Aziatische duizendknoop, aanplanten. Voor zover een van deze op de lijst genoemde soorten voorkomt in de op bruikleen gegeven gerond die bruiklener deze actief te bestrijden.

  • 8.3

    Verdere aanvulling op de Spelregels is: de in Artikel 3 onder punt 4. genoemde Flora- en Faunawet geldt niet meer. De bruiklener dient zich thans te houden aan Wet Natuurbescherming.

Bijlagen

  • 1. Situatietekening

  • 2. Spelregels zelfbeheer openbare ruimte

Aldus in tweevoud overeengekomen en getekend te Oegstgeest

 

d.d. ………………

De heer / mevrouw

 

d.d. ………………

De gemeente Oegstgeest De heer A. van Westbroek

(manager Beheer & Onderhoud)