woensdag 13 september 2023
Link naar publicatie:
Type bekendmaking:
andere melding

Kennisgeving voornemen tot grondruil gemeente Oegstgeest

De gemeente Oegstgeest maakt hierbij bekend dat zij voornemens is om de groenstrook met een oppervlakte van 115m2, kadastraal bekend gemeente Oegstgeest, sectie B met perceelnummer 5587 (hierna “Groenstrook 1”), te ruilen met de eigenaar van Rijnsburgerweg 51, perceel OGT00B, nummer, 5585 (hierna “Eigenaar”). Deze groenstrook grenst aan de tuin van de Eigenaar en betreft snippergroen conform de definitie uit de Nota Snippergroenbeleid 2013. In ruil ontvangt de gemeente van de eigenaar een groenstrook van 119m2, kadastraal bekend als perceel OGT.B.5586, grenzend aan perceel OGT.B.5585 en de Langenakker (hierna “Groenstrook 2”).

Bij vervreemding van gronden moet de gemeente een selectieprocedure doorlopen om serieuze gegadigden mee te laten dingen en zo gelijke kansen te creëren. Een selectieprocedure kan echter achterwege blijven indien bij voorbaat vaststaat of redelijkerwijs mag worden aangenomen dat op grond van objectieve, toetsbare en redelijke criteria en gelet op beleidsdoelstellingen slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt voor de vervreemding. In dat geval moet het overheidslichaam zijn voornemen tot vervreemden tijdig voorafgaand aan de vervreemding op zodanige wijze bekend te maken dat een ieder daarvan kennis kan nemen, waarbij het dient te motiveren waarom naar zijn oordeel op grond van de hiervoor bedoelde criteria bij voorbaat vaststaat of redelijkerwijs mag worden aangenomen dat er slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt.

Hierna wordt gemotiveerd waarom in dit geval sprake is van één serieuze gegadigde bij de vervreemding van deze groenstrook.

Eén serieuze gegadigde op basis van 2 gronden

Er is in dit geval geen aangrenzend perceel van een andere koper, die in aanmerking kan komen voor het aankopen van dit snippergroen.

Groenstrook 1 grenst aan het perceel van de betreffende koper, deze groenstrook komt in aanmerking als snippergroen waarop de Nota Snippergroenbeleid 2013 van de gemeente Oegstgeest van toepassing is. Conform dit uitgiftebeleid wordt snippergroen in Oegstgeest alleen verkocht aan de eigenaar van het aangrenzende perceel.

Aangezien Groenstrook 2 eigendom is van de Eigenaar en Groenstrook 1 eigendom is van de gemeente en grenst aan het perceel van de Eigenaar, kan alleen met de Eigenaar van groenstrook 2 worden geruild.

De grondruil is belangrijk voor de realisatie van infrastructurele plannen voor de ontwikkeling Nieuw Rijnvaert. De ontsluiting van het te ontwikkelen gebied komt deels over Groenstrook 2 te lopen en het verkrijgen van Groenstrook 2 geeft de Gemeente ruimte voor de aanleg van de benodigde infrastructuur.

Om deze twee redenen merkt de gemeente Oegstgeest de Eigenaar van Groenstrook 2 aan als enige serieuze gegadigde en komt enkel deze in aanmerking voor de aankoop van Groenstrook 1.

Termijn reactie

Indien u wilt reageren op dit voornemen tot verkoop van de gemeente Oegstgeest, dient u zich binnen 20 kalenderdagen na de datum van deze publicatie per e-mail te melden en beargumenteerd aan te geven waarom u van mening bent ook een serieuze gegadigde te zijn. Na verloop van deze termijn is het niet meer mogelijk om hiertegen in het verweer te gaan en zijn uw rechten verwerkt. U kunt hiervoor contact opnemen via: vastgoed@oegstgeest.nl o.v.v. Rijnsburgerweg 51. De gemeente zal binnen 14 dagen reageren op uw bericht.

Voor nadere informatie vraag naar de heer Ruben de Vries, afdeling Ruimte.