donderdag 8 februari 2024
Type bekendmaking:
omgevingsvergunning

Besluit Wet geluidhinder – Rijnsburgerweg naast 51, Oegstgeest

De Omgevingsdienst West-Holland is voornemens een besluit te nemen om hogere waarden vast te stellen op basis van artikel 110a van de Wet geluidhinder (Wgh), vanwege het wegverkeer op de Rijnsburgerweg.

Op basis van de Wgh dient bij de vaststelling of herziening van een bestemmingsplan op grond van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) een akoestisch onderzoek te worden verricht, indien dat plan mogelijkheden biedt voor nieuwbouw van woningen of andere geluidgevoelige functies.

In het bestemmingsplan ‘Rijnsburgerweg naast 51’ wordt de mogelijkheid geboden om één woning te realiseren. Hierbij moet conform de Wgh aandacht worden geschonken aan het wegverkeerslawaai bij de woningen.

Ten behoeve van het plan is akoestisch onderzoek uitgevoerd. De conclusie is dat de voorkeurswaarde van 48 dB uit de Wgh vanwege wegverkeerslawaai wordt overschreden. De Omgevingsdienst is voornemens hogere waarden vast te stellen vanwege wegverkeerslawaai van maximaal 62 dB.

Volledigheidshalve wordt er op gewezen dat het vaststellen van hogere waarden niet betekent dat het verkeer meer geluid mag produceren, maar dat voor een specifiek bouwplan een hogere geluidbelasting op de gevel wordt toegestaan.

Stukken inzien

Het ontwerpbesluit met alle daarbij behorende stukken liggen vanaf donderdag 8 februari 2024 t/m woensdag 20 maart 2024 (digitaal) ter inzage bij de receptie van het gemeentehuis, Rhijngeesterstraatweg 13 te Oegstgeest.

Zienswijzen

U kunt tot en met woensdag 20 maart 2024 uw zienswijze indienen. Dat doet u schriftelijk of mondeling binnen zes weken na het ter inzage leggen van het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken. U stuurt uw zienswijze naar: burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest, p/a Omgevingsdienst West-Holland, Postbus 159, 2300 AD Leiden.

Inlichtingen

Voor meer informatie kunt u contact opnemen:

1.De Omgevingsdienst West-Holland, tel. 071-4083100 (inhoudelijk)

2. De gemeente Oegstgeest, tel. 14071 (ruimtelijke ordeningsaspecten)