woensdag 28 december 2022
Link naar publicatie:
Type bekendmaking:
delegatie- of mandaatbesluit



Wijziging bijlage 4 van het Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Oegstgeest 2021

Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente OEGSTGEEST;

 

gezien het voorstel d.d. 6 december 2022 inzake het Vaststellen verleende en ontvangen externe bevoegdheden

 

gelet op afdeling 10.1.1 Algemene wet bestuursrecht en artikel 171, lid 2 van de Gemeentewet

 

b e s l u i t:

 

De in bijlage 4 bij het Algemeen bevoegdhedenbesluit aan de manager Publiekszaken en klantcontact voorbehouden bevoegdheid ten aanzien van het uitoefenen van de bevoegdheden in het kader van het op de artikelen 9 en 11 van de Rijkswet op het Nederlanderschap gebaseerde Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap te schrappen.

 

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2023.

Aldus besloten in de vergadering van 20 december 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oegstgeest,

De secretaris, J. Versluis

De burgemeester, E.R. Jaensch

Bijlage 4  

 

Aangelegenheden welke ingevolge artikel 3 derde lid van het Algemeen bevoegdhedenbesluit gemeente Oegstgeest 2021 blijven voorbehouden aan de managers.

 

Behorende bij besluit Nr. Z/21/142821/287332

________________________________________

 

  • A.

    Bestuurlijk-Juridische aangelegenheden

Publiekrecht

  • 1.

    Het nemen van het besluit op en het afdoen van een verzoek inzake de Wet dwangsom bij niet tijdig beslissen.

  • 2.

    Het nemen van een besluit op een verzoek op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.

  • 3.

    Het nemen van het besluit op een verzoek van een betrokkene op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming.

  • 4.

    Het nemen van een besluit op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie.

  • 5.

    De bevoegdheid tot het verlenen, wijzigen of intrekken van vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen ten behoeve van de gemeente zelf.

  • 6.

    Het handhavend optreden door middel een last onder bestuursdwang en dwangsom als bedoeld in hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht, alsmede alle beslissingsbevoegdheden die samenhangen met het innen van dwangsommen.

  • 7.

    De bevoegdheid tot het (geheel of gedeeltelijk) intrekken van een begunstigende beschikking tenzij op verzoek van de vergunninghouder.

  • 8.

    Het aanwijzen van toezichthouders.

  • 9.

    Het heffen van leges, precario, staangeld en dergelijke, alsmede de (dwang)invordering van deze gelden.

  • 10.

    Het nemen van besluiten over verzoeken om planschade en nadeelcompensatie, mits geaccordeerd door portefeuillehouder.

  • 11.

    Het vaststellen van formulieren voor het indienen van aanvragen voor besluiten.

  • 12.

    Het indienen van een aanvraag voor een uitkering, tegemoetkoming of andere, soortgelijke financiële ondersteuning ten behoeve van de gemeente.

Aan de manager Ruimte is voorbehouden de bevoegdheid tot

 

  • 1.

    De navolgende bevoegdheden op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht:

    • a.

      Het nemen van een besluit op een:

      • (gefaseerde) aanvraag op grond van artikel 2.4 lid 1 jo artikel 2.5 Wabo voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.1 en 2.2 Wabo,

        • waarbij geldt dat voor de zogeheten kruimelgevallen er voorafgaand aan besluitvorming eerst afstemming met de portefeuillehouder plaatsvindt, en

        • uitgezonderd de aanvragen voor de activiteit ‘bouwen’ als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder a jo 2.4 lid 1 van de Wabo met een bouwsom lager dan 25.000 euro en voor de activiteit kappen als bedoeld in artikel 2.2 lid 1 onder g en artikel 2.18 Wabo;

      • aanvraag voor een revisievergunning voor een inrichting als bedoeld in artikel 2.6 Wabo.

    • b.

      Het inschrijven van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang in Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen aan de rechtsopvolger of iedere verdere rechtsopvolger van degene aan wie het besluit is gericht.

    • c.

      Het nemen van een beslissing op bezwaar inzake een verleende omgevingsvergunning, met dien verstande dat de Commissie bezwaarschriften heeft geadviseerd dat het besluit in stand kan blijven.

  • 2.

    Het besluiten op een aanvraag voor een vergunning op grond van artikel 10 van de Erfgoedverordening gemeente Oegstgeest.

  • 3.

    Het uitbrengen van een advies aan het Ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap betreffende de aanwijzing beschermd wonen.

  • 4.

    Het vaststellen van de hoogte van schadevergoeding op grond van de Monumentenwet.

  • 5.

    Het nemen van besluiten op handhavingsverzoeken met betrekking tot het taakveld afdeling Ruimte.

  • 6.

    Het afgeven, ondertekenen en intrekken van legitimatiebewijzen voor toezichthouders Wabo.

  • 7.

    Het nemen van besluiten op een aanvraag tot ontheffing van het verbod om aanhangwagens en grote voertuigen te parkeren.

  • 8.

    Het nemen van een besluit op een aanvraag voor VROM starterslening op grond van de Verordening Ruimte starterslening.

  • 9.

    Het geven van uitvoering aan en handhaven van anti-speculatiebedingen inzake woningbouw.

  • 10.

    Het nemen van een besluit op een verzoek tot opheffing van de plicht tot zelfbewoning.

  • 11.

    Het nemen van een besluit op een aanvraag voor een vergunning voor tijdelijke verhuur woonruimte als bedoeld in de Leegstandswet.

  • 12.

    Het beslissen omtrent, waaronder verlenen, intrekken en weigeren van, huisvestingsvergunningen als bedoeld in artikel 8 en 9 van de Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2019.

  • 13.

    Het uitoefenen van toezicht en handhavend optreden als bedoeld in artikel 34 van de Huisvestingsverordening Holland Rijnland 2019.

  • 14.

    Het nemen van een besluit op een aanvraag voor een vergunning tot het maken dan wel wijzigen van een uitweg naar de openbare weg zoals opgenomen in de Algemene plaatselijke verordening alsmede het verlenen van de opdracht tot het uitvoeren van de vereiste werkzaamheden.

  • 15.

    Het nemen van een tijdelijk verkeersbesluit als bedoeld in paragraaf 8 BABW.

  • 16.

    Het nemen van een besluit op een aanvraag voor een ligplaatsvergunning.

  • 17.

    Het nemen van een besluit op een aanvraag voor een gebruiksvergunning op grond van de Brandbeveiligingsverordening en met inachtneming van het advies van Veiligheidsregio Holland-Midden.

  • 18.

    Het aanvragen van inlichtingen op grond van artikel 15 Wet politieregisters.

  • 19.

    Het nemen van een besluit op een aanvraag tot de verlening van een vergunning voor het organiseren van een evenement.

  • 20.

    Het besluiten over, waaronder tevens het wijzigen en intrekken van, ontheffingen en vergunningen op grond van de vigerende Algemene Plaatselijke Verordening, de Zondagswet, de Winkeltijdenwet, de Wet op de kansspelen en/of de Drank- en Horecawet en alle besluiten, verordeningen en regelingen die op grond van deze wetten zijn vastgesteld.

  • 21.

    Het nemen van verkeersbesluiten voor het plaatsen en verwijderen van verkeersborden en verkeerstekens op het wegdek (ex artikel 18 Wegenverkeerswet jo. artikel 12 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer).

  • 22.

    Het benoemen van verkeersbrigadiers op grond van de Regeling Verkeersbrigadiers en het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer.

  • 23.

    Het uitoefenen van de bevoegdheden van de Wet Justitiële en Strafvorderlijke gegevens en het Besluit Justitiële gegevens.

  • 24.

    Het nemen van het besluit om geen markt te houden vanwege een dwingende reden of een omstandigheid.

Aan de Manager Ruimte en de Manager Beheer en Onderhoud is voorbehouden

  • 1.

    De bevoegdheid tot het besluiten op aanvragen tot aansluiting op het riool.

Aan de manager Bestuur, Strategie en Bedrijfsvoering is voorbehouden de bevoegdheid tot

  • 1.

    Het nemen van besluiten op bezwaarschriften met betrekking tot de heffing en (dwang)invordering van belastingen, heffingen of rechten met de voorwaarde dat er geen betrokkenheid is geweest in het primaire proces.

  • 2.

    Het kwijtschelden van bestuurlijke boeten met betrekking tot belastingen, heffingen of rechten voor zover deze niet aan Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland zijn overgedragen.

  • 3.

    Het verzenden van aanslagen voor zover deze niet aan Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland zijn overgedragen.

  • 4.

    De uitoefening van de bevoegdheden die voortvloeien uit de Archiefwet 1995.

  • 5.

    Het toekennen van namen aan te onderscheiden delen van openbare ruimte en bouwwerken.

Aan de manager Publiekszaken en Klantcontact is voorbehouden de bevoegdheid tot:

  • 1.

    Het aanwijzen van rechtspersonen om als briefadresgever op te treden;

  • 2.

    Het aanwijzen van een trouwlocatie voor één dag;

  • 3.

    Het doen van de mededeling omtrent de uitsluiting van kiesrecht en de duur ervan.

  • 4.

    Het doen van de mededeling aan een ieder of hij als kiezer is geregistreerd en indien dit niet het geval is, de reden(en) daarvan.

  • 5.

    Het nemen van het besluit op het verzoek om herziening en zo nodig de gemeentelijke administratie hiermee in overeenstemming brengen.

  • 6.

    Het aanwijzen van stemlokalen voor de stembureaus met de instructie dat wijzigingen van stemlokalen worden afgestemd met de portefeuillehouder.

  • 7.

    De afgifte van een laissez-passer;

  • 8.

    Het verstrekken van een verlof tot ontleding.

  • 9.

    Het optreden als opdrachtgever bij lijkbezorging.

  • 10.

    Het vaststellen en versturen van zelfevaluatie Basisregistratie Personen.

Aan de manager Maatschappij is voorbehouden de bevoegdheid tot:

  • 1.

    Het nemen van besluiten met betrekking tot de navolgende wetten:

    • a.

      Participatiewet;

    • b.

      Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

    • c.

      Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

    • d.

      Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004;

    • e.

      Minimaregeling gemeente Oegstgeest;

    • f.

      Wet inburgering;

    • g.

      Wet Kinderopvang;

    • h.

      Verordening leerlingenvervoer gemeente Oegstgeest;

    • i.

      Wet maatschappelijke ondersteuning;

    • j.

      Jeugdwet;

    • k.

      Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers;

    • l.

      Wet op de gemeentelijke schuldhulpverlening.

  • 2.

    Het uitoefenen van bevoegdheden zoals verleend op grond van de Faillissementswet/ Schuldsanering natuurlijke personen.

  • 3.

    Het nemen van besluiten op een subsidieverzoek in overeenstemming met de vigerende Algemene Subsidieverordening, waarbij

    • a.

      de instelling in de begroting staat opgenomen, of

    • b.

      tot een bedrag van 50.000,- wanneer het een structurele (meerjarige of jaarlijkse) subsidie betreft;

    • c.

      tot een bedrag van 5.000,- wanneer het een incidentele (eenmalige) subsidie betreft.

  • 4.

    Het nemen van een besluit op een vaststellingsverzoek van een subsidie.

  • 5.

    Het nemen van een besluit op verzoeken op grond van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Oegstgeest en die betrekking heeft op een voorziening in de huisvesting, na afstemming met portefeuillehouder.

  • 6.

    Het nemen van een besluit en uitvoering geven aan de Verordening materiele en financiële gelijkstelling onderwijs Oegstgeest 2007 met uitzondering van de regels omtrent subsidie en voorzieningen.

  • 7.

    Het nemen van besluiten over gehandicaptenparkeerkaarten.

  • 8.

    Het nemen van een beslissing op bezwaar bij bezwaarschriften op het gebied van de TOZO.

Aan de manager Beheer en Onderhoud is voorbehouden de bevoegdheid tot:

  • 1.

    Het uitoefenen van de bevoegdheden op grond van de Bomenverordening Oegstgeest.

  •  

  • Privaatrecht

  • Aanbestedingen

  • Geen.

  • Contracten

  • Geen.

Aan de manager Ruimte is voorbehouden de bevoegdheid tot:

  • 1.

    Het aangaan en ondertekenen van planschadeverhaalsovereenkomsten.

Aan de manager Beheer en Onderhoud is voorbehouden de bevoegdheid tot

  • 1.

    En met inachtneming van het aanbestedingsbeleid van Servicepunt 71, het sluiten en ondertekenen van overeenkomsten inzake:

    • a.

      (ver)huur;

    • b.

      Pacht;

    • c.

      Vestiging erfdienstbaarheden;

    • d.

      Zakelijke zekerheidsrechten.

  • 2.

    Het wijzigen en ondertekenen van bestaande overeenkomsten inzake huur en retributies en pacht van vastgoed voor zover het tarieven betreft.

Civiele en strafrechtelijke procedures

  • 1.

    Het doen van aangifte bij de politie van strafbare feiten.

Overige privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

    Het verlenen van een machtiging tot het vertegenwoordigen van de gemeente in een publiekrechtelijke, strafrechtelijke of privaatrechtelijke procedure.

 

  • B.

    Personeelsaangelegenheden

  •  

  • 1.

    Het toekennen van een vergoeding BHV.

  • 2.

    Het verstrekken van een jubileumuitkering.

  • 3.

    Het verstrekken van een vergoeding voor reis- en verblijfkosten gemaakt voor de werkgever.

  • 4.

    Het bepalen wanneer de werknemer weer mag werken in geval hij in contact is geweest met iemand met een besmettelijke ziekte, met de voorwaarde dat de bedrijfsarts een positief advies heeft gegeven.

  • 5.

    Een opdracht geven aan de Arbodienst om een werknemer aan een geneeskundig onderzoek te onderwerpen en het verlenen van vrijstelling van werkzaamheden op basis van een advies van de Arbodienst.

  • 6.

    Het aanpassen van de arbeidsplaats, werkmethoden en arbeidsmiddelen, alsmede de arbeidsinhoud, voor de werknemer die in verband met ziekte verhinderd is de bedongen arbeid te verrichten.

  • 7.

    Het treffen van maatregelen en het verstrekken van aanwijzingen, om de werknemer die gevolge van ziekte verhinderd is de bedongen arbeid te verrichten, in staat te stellen de eigen of andere passende arbeid te verrichten.

  • 8.

    Het opstellen, in overeenstemming met de werknemer, van een plan van aanpak als bedoeld in artikel 71a, tweede lid, van de WAZ.

  • 9.

    Onderzoek, beslissingen en vaststelling van het contract in het kader van het Van werk-naar-werktraject.

  • 10.

    Het bespreken van het functioneren van de medewerker en het houden van een beoordelingsgesprek.

  • 11.

    Het nemen van een besluit tot het volgen van een opleiding inclusief het verstrekken van faciliteiten en het stellen van daaraan verbonden voorwaarden.

  • 12.

    Het begeleiden en ondersteunen van de medewerker ter verbetering van inzetbaarheid en mobiliteit en het opstellen en uitvoeren van een POP.

  • 13.

    Het aanwijzen van een loopbaan- of coaching deskundige.

  • 14.

    Het nemen van beslissingen inzake buitengewoon verlof, (betaald) ouderschapsverlof, zwangerschaps- en bevallingsverlof, onbetaald verlof, adoptie- en pleegzorgverlof.

  • 15.

    Het besluiten over (doorbetaling tijdens) ouderschapsverlof.

  • 16.

    Het beslissen op een verzoek om verkoop van bovenwettelijke vakantie-uren.

  • 17.

    Vaststellen van de aanspraken op vakantie bij ziekte of arbeidsongeschiktheid.

  • 18.

    Beslissen en het maken van afspraken inzake verzoeken om buitengewoon verlof.

  • 19.

    Het verlenen van verlof ten behoeve van het volgen van onderwijs aan de werknemer jonger dan 18 jaar.

  • 20.

    Het verbieden of onder voorwaarden toelaten van het verrichten van nevenwerkzaamheden.

  • 21.

    Het ontheffen van de verplichting ten aanzien van rekenplichtige ambtenaren tot het aanzuiveren van een tekort.

  • 22.

    Het verlenen van toestemming voor het gebruik van motorrijtuigen.

  • 23.

    Het vergoeden van schade aan de aan een ambtenaar toebehorende kleding en uitrusting.

  • 24.

    Het opleggen van kledingvoorschriften.

  • 25.

    Het aangaan van stageovereenkomsten en werkervaringsplaatsen.

Overige aangelegenheden

 

Aan de Manager Publiekszaken en Klantcontact is voorbehouden de bevoegdheid tot:

  • 1.

    Het benoemen en ontslaan op eigen verzoek van (Buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand en de eenmalige benoemingen op eigen verzoek van buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Het op grond van de Kieswet benoemen van leden en de (vice)voorzitter van stembureau.