De resultaten van de Veiligheidsmonitor 2023 zijn binnen en we hebben veel om trots op te zijn! Uit het onderzoek blijkt dat wij het goed doen op verschillende onderwerpen in vergelijking met het landelijk gemiddelde.

Wat is de Veiligheidsmonitor?

De Veiligheidsmonitor is een onderzoek dat tweejaarlijks wordt uitgevoerd om de leefbaarheid en veiligheid in onze gemeente te meten. Het biedt inzicht in diverse aspecten van veiligheid en leefbaarheid in onze gemeente en stelt ons in staat om gericht beleid te voeren en onze inspanningen waar nodig te verbeteren.

Resultaten

Oegstgeest doet het in vergelijking met het landelijk gemiddelde goed op het gebied van sociale overlast. Sociale overlast verwijst naar hinderlijke gedragingen die de leefbaarheid in de buurt aantasten, zoals geluidsoverlast, vandalisme en vervuiling.
Bovendien tonen de resultaten aan dat de inwoners van Oegstgeest over het algemeen tevreden zijn met de politie en haar handelen binnen onze gemeente.
Daarnaast scoren Oegstgeestenaren goed op preventief handelen. Dit omvat maatregelen zoals het gebruik van verlichting 's avonds en het nemen van voorzorgsmaatregelen om diefstal van fietsen en auto's te voorkomen.
Ook is de veiligheidsbeleving in Oegstgeest beter dan het landelijk gemiddelde en wordt de leefbaarheid hier beter beoordeeld
Oegstgeest scoort omtrent het onderwerp sociale cohesie vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde. Er is in Oegstgeest wel meer fraude rondom online betalingsverkeer.
We willen iedereen bedanken die heeft meegedaan aan dit onderzoek!