Het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland heeft ingestemd met een Regionale Investeringsagenda. Daarin staan 14 grote projecten die de gemeenten van Holland Rijnland samen gaan uitvoeren, zoals een raamwerk van natuur en recreatieprojecten, een energy lane voor warmte en elektriciteit, een hoogwaardige openbaarvervoercorridor en een netwerk van doorfietspaden. De 14 projecten zijn gedestilleerd uit een brede inventarisatie met alle gemeenten.

Met de Regionale Investeringsagenda maakt Holland Rijnland keuzes op het gebied van woningbouw, economie, natuur, klimaat, bereikbaarheid en duurzaamheid. De ambities zijn groot, zegt Liesbeth Spies, de burgemeester van Alphen aan den Rijn en Dagelijks Bestuurslid van Holland Rijnland: “We maken onze leefomgeving tussen nu en 2050 gereed voor de toekomst. Deze investeringsagenda gaat leiden tot projecten van tientallen of honderden miljoenen euro’s. Dit zorgt voor meer brede welvaart voor onze inwoners.”

Investering van 7 miljoen euro

De gemeenten dragen eenmalig 7 miljoen euro bij voor de periode van 2025 tot 2027 voor de Regionale Investeringsagenda. Daarvan gaat € 4 miljoen naar onderzoek om de projecten uit te werken en € 3 miljoen naar een regionaal fonds voor 14 grote projecten. Een van die projecten is de knoop N206/A44.

Wethouder Kees Oudendijk over de knoop N206/A44:

“Als kleinere gemeente zijn we betrokken en actief in de regio. Veel zaken die bij ons spelen op het gebied van verkeer, wonen en infrastructuur houden niet op bij onze gemeentegrenzen. De komende jaren vindt vooral rondom Oegstgeest een flinke verstedelijking plaats. De nieuwe woonwijk Valkenhorst wordt gebouwd, er zijn volop ontwikkelingen op het Bio Science Park en het Station in Leiden. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat het verkeer om ons heen de komende jaren verder zal toenemen. Dat heeft gevolgen voor de leefbaarheid en bereikbaarheid van niet alleen ons dorp. Vandaar dat ik blij ben dat de zogenoemde knoop N206/A44 op de Regionale Investerings Agenda (RIA) staat. Daar horen ook de aansluitingen van en naar de A44 in Teylingen en Oegstgeest bij. Dat betekent dat de A44 de aandacht van de regio heeft en eventuele knelpunten op en rond de snelweg met de beschikbare financiële middelen vanuit de regio en het Rijk kunnen worden aangepakt.”

Meer informatie over de projecten op de Regionale Investeringsagenda vind je op: hollandrijnland.nl/regionale-investeringsagenda/.