Op 14 december stuurde het college van burgemeester en wethouders de Omgevingsvisie Oegstgeest naar de gemeenteraad. In de visie met als titel ‘Oog voor historie, oog voor ontwikkeling’ staan de keuzes voor de leefomgeving op lange termijn. Kortom: de omgeving waar we wonen, werken en onze vrije tijd doorbrengen. Elfred Bus, wethouder Ruimte en Wonen: “Oegstgeest heeft veel moois om te behouden en te beschermen. Tegelijkertijd is er ruimte nodig voor woningen en verduurzaming. Deze visie laat zien hoe we in Oegstgeest met onze ruimte omgaan en hoe we zorgen dat het bijzondere en prettige karakter van het dorp behouden blijft.”

Omgaan met schaarse ruimte

Oegstgeest heeft met allerlei ontwikkelingen te maken. Het aantal inwoners groeit, mensen wonen langer zelfstandig thuis, het klimaat verandert en de gemeente zoekt naar duurzamer manieren om energie op te wekken. De omgevingsvisie helpt om die ontwikkelingen in beeld te brengen en op elkaar af te stemmen.

De werking van deze visie

De omgevingsvisie laat in één document alle gemaakte keuzes zien. Op welke plekken in het dorp krijgt het behoud van groen en erfgoed voorrang? Waar is juist ruimte voor sociale ontmoetingen of woningen? Dit overzicht is belangrijk, want de gemeente is vaak afhankelijk van initiatiefnemers voor projecten. De visie biedt dan het handvat om te bepalen of een initiatief past in het dorp. In de komende jaren wordt op basis van de omgevingsvisie een omgevingsplan opgesteld, dat alle bestaande bestemmingsplannen vervangt.

Reageren en meedenken

Het traject om te komen tot deze omgevingsvisie is gestart in 2020 met het verzamelen van alle relevante informatie in een zogenaamde dorpsatlas. In 2021 kwam de volgende stap door met inwoners, organisaties en andere partijen te bespreken wat Oegstgeest een dorp maakt om van te houden. Op basis van de uitkomsten is een ambitiedocument gemaakt dat vastgesteld is door de gemeenteraad.

Dit jaar is op basis van de ambities de omgevingsvisie geschreven, ook nu weer met betrokkenheid vanuit het dorp. Organisaties dachten mee over belangrijke vraagstukken en inwoners konden vragen stellen en reageren. Wethouder Bus: “Ik wil de tientallen betrokken organisaties en natuurlijk alle inwoners bedanken voor hun inbreng, kritische vragen en verhalen. Dit heeft ervoor gezorgd dat we de visie de afgelopen weken op veel punten hebben kunnen verduidelijken en aanscherpen.”

Vervolgstappen

De gemeenteraad zal uiteindelijk over de omgevingsvisie beslissen. De visie staat voorlopig geagendeerd voor de commissie Ruimte van 12 januari 2023 en de raadsvergadering van 26 januari 2022. Geïnteresseerden zijn van harte welkom in het gemeentehuis of kunnen de vergadering online volgen. Meer informatie staat op de website van de gemeenteraad. Daar staan vanaf 22 december 2022 ook alle vergaderstukken. De omgevingsvisie en de Nota Zienswijzen staan ook op doemee.oegstgeest.nl bij project Omgevingsvisie.

Een deel van deze vergadering zal besloten zijn. Dit deel gaat over een eerste en voorlopige inschatting van de maximale en minimale woningbouwaantallen per locatie. Het college is van mening dat het de regierol en onderhandelingspositie van de gemeente in overleg met ontwikkelaars en andere belanghebbenden schaadt als de inhoud van dit gesprek en de onderliggende raadsmededeling op dit moment al openbaar is.