Burgemeester en wethouders gaan dit najaar graag in gesprek met inwoners en organisaties over de toekomst van het dorp. Hoe dat in zijn werk gaat, staat in een plan dat het college vorige week aan de gemeenteraad stuurde. Burgemeester Emile Jaensch: “Oegstgeest is een prettige plek om te wonen, te werken en vrije tijd door te brengen. Dat houden we graag zo. Hoe gaan we om met de aanhoudende vraag naar woningen en ruimte om te ondernemen en de noodzaak om slimmer met energiebronnen om te gaan?”

De uitkomsten van onderzoek en gesprekken met inwoners en organisaties vormen de basis voor de te maken Omgevingsvisie 2030. Daarin staat de toekomstvisie voor de fysieke leefomgeving van Oegstgeest. De gemeenteraad beslist op 29 oktober 2020 over de hoofdthema’s in de omgevingsvisie en over het plan van aanpak om inwoners te betrekken, het zogenaamde participatieplan.

Vier verschillende invalshoeken

In de omgevingsvisie staat hoe Oegstgeest er in 2030 en daarna uit zal zien. Het college stelt voor om de toekomstbeelden langs vier verhaallijnen uit te werken. Oegstgeest, rijk aan:

• erfgoed en bijzondere inwoners (trekvaarten, landgoederen, Limes route, Boerhaave, Wolkers);
  • groen (bijzondere parken en bomenlanen);
  • hoogwaardige woonmilieus en voorzieningen (van boerendorp naar kastelen en villawijken);
  • netwerken (gunstig gelegen en bereikbaar, maar rijk aan kennisnetwerken en het zorgnetwerk door een lange traditie in de geestelijke gezondheidszorg).

Persoonlijk én digitaal

Hoe het contact met Oegstgeestenaren en andere gesprekspartners zal een mix zijn tussen persoonlijke gesprekken (kleinschalig en volgens de RIVM-richtlijnen) en digitale participatie via bijvoorbeeld webbijeenkomsten, een platform of vragenlijsten. Mensen worden hiervoor uitgenodigd per brief, via de krant, via de website of de nieuwsbrief van de gemeente.

Meer informatie

Het raadsvoorstel en alle bijlagen zijn te vinden op gemeenteraad.oegstgeest.nl bij de agenda van de gezamenlijke oordeelsvorming Burger en Ruimte op 8 oktober 2020. Meer informatie over de Omgevingsvisie en andere thema’s die daar nauw mee samen hangen, zoals de Transitievisie Warmte en de Regionale Energiestrategie (RES), is te vinden op www.oegstgeest.nl/oegstgeest2030. Deze webpagina’s worden steeds aangevuld.