Zaterdag 18 september 2021 is het World Cleanup Day. De grootste wereldwijde opruimactie van het jaar! Ook in Oegstgeest steken we de handen uit de mouwen en helpen we de natuur een handje. Doe ook mee om Oegstgeest schoner te maken. Wij zorgen voor grijpers, handschoenen, hesjes en zakken.

Over World Cleanup Day

Op World Cleanup Day krijgt de planeet een grote schoonmaakbeurt. Zo’n 50 miljoen mensen in 180 landen doen hieraan mee. Initiatiefnemer van deze dag in Nederland is Plastic Soup Foundation, samen met NederlandSchoon. World Cleanup Day sluit aan bij de Landelijke Opschoondag in maart.

Hoe doet u mee?

Ga er samen met vrienden, buurtgenoten, collega’s of familie op uit. Of organiseer een opruimactie met uw bedrijf, school of vereniging! U kunt grijpers, handschoenen, hesjes en speciale vuilniszakken lenen bij de gemeentewerf via het bruikleenformulier. Zo gaat u goed voorbereid op stap.

Doet u graag mee, maar kunt u niet op 18 september? Ga dan eerder in de week aan de slag. U kunt materialen afhalen van maandag 13 tot vrijdag 17 september, tussen 12.00-15.30h.

Hoe gaat de opruimactie nu precies in z’n werk?

• Ga naar worldcleanupday.nl en klik op de button ‘Ik doe mee’. U kunt dan een actie aanmaken of aansluiten bij een bestaande actie in uw buurt.
  • Heeft u materialen nodig? Laat het ons weten via het bruikleenformulier. U kunt de aangevraagde materialen ophalen bij de gemeentewerf aan de Haarlemmerstraatweg 30 in Oegstgeest. Dat kan van maandag 13 tot vrijdag 17 september, tussen 12.00-15.30h.
  • Installeer de Litterati-app op uw telefoon. Met deze app kunt u het zwerfafval vastleggen. Zo krijgen we informatie over welk soort afval veel in onze omgeving te vinden is en waar het gevonden wordt. Dat helpt om oplossingen te vinden voor het zwerfafvalprobleem.
  • Ruim op in koppels! Dit is niet alleen gezellig, maar ook efficiënt. Als de een het zwerfvuil registreert in de Litterati-app terwijl de ander het in een vuilniszak gooit, maak je samen snel meters.
  • Zet het verzamelde zwerfafval in dichtgebonden zakken buiten bij u thuis of bij een openbare afvalbak. Gebruik hiervoor de speciale door ons aangeboden zakken van Supporter van Schoon (op te halen bij de gemeentewerf). Zo weten we dat het geen afvaldump is. Voorkom a.u.b. dat de zakken wegwaaien.
  • Meld de locatie van de zakken (graag met foto) via de Fixi-app of via Fixi.nl.
  • Komt u grof en/of gevaarlijk afval tegen? Laat dit dan liggen en meld het via de Fixi-app.
  • Lever de opruimmaterialen weer in bij de gemeentewerf. Of blijf ze gebruiken als Supporter van Schoon!

Deel uw actie online met ons!

Bent u volop afval aan het prikken? Dan zien en delen we dat graag! Via onze sociale media zetten we de opruimacties in de spotlights. Deel uw foto’s/filmpjes op Facebook of Twitter met #opruimersoegstgeest en #WorldCleanupDayNL dan pakken wij ze op.