Let op: In verband met een agressietraining zijn wij op donderdag 16 mei de gehele dag gesloten.

Op dit moment wordt er in Oegstgeest een inwonersenquête gehouden. Ruim 1850 inwoners hebben enkele weken geleden een uitnodiging gekregen om deel te nemen aan deze tweejaarlijkse inwonersenquête over allerlei zaken die spelen in Oegstgeest of die de gemeente in het algemeen aangaan.

Helaas heeft een van onze externe partners bij deze inwonersenquête te maken gehad met een datalek. Hierdoor zijn mogelijk gegevens van de geselecteerde groep van 1850 inwoners bij derden beland. Het gaat hierbij om naam, leeftijd, geslacht en de wijk waar deze persoon woont.

Het gaat dus niet om zaken als een woonadres, telefoonnummer, e-mailadres of BSN-nummer. Dat maakt de kans klein dat de deelnemers aan de enquête benaderd kunnen worden door derden met verkeerde bedoelingen.

Dit incident is grootschalig en treft behalve onze gemeente, ook andere gemeenten, bedrijven en instellingen. Wij hebben dit datalek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Het datalek heeft plaatsgevonden voordat de enquête open stond. De antwoorden die mensen hebben gegeven zijn dus niet in te zien geweest door onbevoegden.

Wij betreuren het dat dit is gebeurd en bieden onze excuses aan voor eventueel ongemak. Vrijdag 31 maart hebben wij een brief verstuurd naar iedereen die wij vorige maand hebben uitgenodigd om de inwonersenquête in te vullen.