Graag waarschuwen wij u ook dit jaar weer voor de aanwezigheid van de eikenprocessierups. De brandharen van de rupsen zijn gevaarlijk en kunnen zorgen voor jeuk, bulten en mogelijk zelfs brandwonden. Hieronder leest u waar u op moet letten, wat de klachten kunnen zijn mocht u in aanraking komen met de rupsen en hoe wij ze bestrijden.

De eikenprocessierups is de larve van de eikenprocessievlinder. De rups is harig en donker van kleur en komt alleen voor in eiken. De rupsen leven samen in grote groepen in hun spinselachtige nesten, die tegen de stam of dikkere takken van de boom geplakt zitten. De nesten kunnen zowel laag als hoog in de boom worden aangetroffen.

Waarom kan de eikenprocessierups een probleem zijn?

De rupsen zelf veroorzaken geen overlast maar hun brandharen zijn gevaarlijk. Een volgroeide rups heeft 700.000 tot 1 miljoen brandharen met weerhaakjes die gemakkelijk de oppervlakkige lagen van de huid, ogen en luchtwegen kunnen binnendringen. Bij aanraking van deze haren ontstaan jeuk, bulten en mogelijk zelfs brandwonden. Ademt u de haren in dan ontstaat er irritatie van de luchtwegen. Het is daarom raadzaam om contact met de rupsen en hun nesten te vermijden. Bent u toch onverhoopt met de rupsen in aanraking gekomen dan adviseren wij om de huid goed wassen en vooral ook de ogen goed uit te spoelen. Bij ernstige klachten neemt u contact op met de huisarts.

Wat doet de gemeente?

Vanwege het risico voor de gezondheid is het wenselijk de rupsen en hun nesten weg te halen op plekken waar veel mensen komen, zoals in parken en langs fietspaden. In opdracht van de gemeente haalt een gecertificeerd bedrijf met een soort van grote stofzuiger de nesten met de rupsen weg. De eiken waarin de nesten zitten markeren wij altijd met rood/wit lint. Heeft u een nest in de tuin? Haal het nest zelf niet weg maar schakel hiervoor altijd een gecertificeerd bedrijf in.

Wat moet ik doen als ik een nest zie?

Ziet u een nest in de openbare ruimte? Raak deze vooral niet aan en geef de locatie zo snel mogelijk aan ons door. Via Fixi doet u 24/7 een melding met het liefste een duidelijke foto erbij. U kunt ons ook bellen op werkdagen tussen 09:00 uur en 12:00 uur via 14 071.