Wanneer u gevlucht bent uit Oekraïne en u geen inkomsten uit arbeid heeft, kunt u van de gemeente een financiële toelage krijgen. Hier kunt u bijvoorbeeld eten en kleding van kopen.

• Wanneer u bij particulieren verblijft, is de financiële toelage € 475,- per volwassene en € 315,- per minderjarig kind (tot 18 jaar). Hiervan kunt u ook een vrijwillige bijdrage aan uw gastgezin betalen.
  • Volwassenen en kinderen krijgen € 260 als zij in een van de gemeentelijke opvanglocaties verblijven.

Vanaf 1 december 2022 zijn er kleine veranderingen rond het leefgeld. Vanaf 1 februari 2023 zijn de veranderingen wat groter. Bekijk alle veranderingen (in het Oekraïens, Engels en Nederlands).

Geef wijzigingen door

Wanneer u gaat werken en inkomsten uit arbeid gaat ontvangen of als u of één van uw gezinsleden niet langer op uw huidige adres verblijft, dient u dit zo snel mogelijk aan ons door geven. Ook andere relevante wijzigingen in uw woon-of leefsituatie dient u zo snel mogelijk aan ons door te geven. Dit kan namelijk gevolgen hebben voor (de hoogte van) de financiële toelage.

U kunt dit doorgeven aan Sociale Zaken. Dit kan van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 11.00 uur op telefoonnummer (071) 51 91 830.

Veel gestelde vragen