Indienen van kandidatenlijsten voor de gemeenteraadsverkiezingen 2026

Op maandag 2 februari 2026, tussen 9.00 en 17.00 uur, kunnen politieke groeperingen hun kandidatenlijsten indienen bij Team Verkiezingen (Rhijngeesterstraatweg 13, 2342 AN, Oegstgeest). De indiener van de lijst moet bevoegd zijn om de groepering te vertegenwoordigen en mag uitsluitend kandidaten opgeven die kiesgerechtigd zijn voor de gemeenteraadsverkiezingen op woensdag 18 maart 2026. Elke kandidatenlijst dient minimaal 1 en maximaal 50 kandidaten te bevatten.

Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV)

Voor het indienen van kandidatenlijsten maken politieke partijen gebruik van OSV (Ondersteunende Software Verkiezingen). Dit digitale systeem wordt ingezet voor het verwerken van gegevens van politieke groeperingen, kandidaten en uiteindelijk ook de verkiezingsuitslag.
Wij verzoeken alle deelnemende partijen om bij het opstellen en aanleveren van de kandidatenlijst gebruik te maken van OSV. Dit draagt bij aan een correcte en efficiënte verwerking van de gegevens en voorkomt fouten bij de officiële indiening. Ook levert de software een elektronisch exportbestand op dat voor de gemeente van belang is in de verdere verkiezingsprocedure. Op de dag van de kandidaatstelling moet de gemachtigde dit bestand, samen met alle benodigde formulieren inleveren bij de gemeente.

Op 15 december 2025 publiceert de Kiesraad een link om het programma OSV2020-PP te downloaden

Voor de instructiebijeenkomsten over het gebruik van OSV kunt u zich online aanmelden.

(Voorinlevering) kandidaatstelling

Om de officiële kandidaatstelling op maandag 2 februari 2026 zo soepel mogelijk te laten verlopen, verzoeken wij politieke groeperingen gebruik te maken van de voorinlevering.

Op maandag 26 januari 2026 kunt u uw kandidatenlijst en bijbehorende documenten vooraf laten controleren op mogelijke verzuimen. Dit biedt de gelegenheid om eventuele fouten of ontbrekende stukken tijdig te herstellen vóór de officiële indiening.
Let op: de voorinlevering is een controle, geen officiële indiening. U blijft verplicht om de kandidatenlijst op de dag van kandidaatstelling persoonlijk in te leveren. 

U wordt door de medewerkers van de afdeling Publiekszaken benaderd om een afspraak in te plannen voor zowel de voorinlevering als de officiële indiening.

Overzicht van de te overleggen stukken bij de kandidaatstelling

  • OSV-bestand. Het elektronisch exportbestand vanuit OSV
  • Kandidatenlijst. De papieren versie van de kandidatenlijst (voorgeschreven formulier Kieswet, art. H 1). Let op! De aanduiding van de partij moet exact vermeld worden zoals geregistreerd bij de Kiesraad (landelijke partijen) of bij het Centraal stembureau van Oegstgeest (lokale partijen).
  • Identiteitsbewijs inleveraar. De inleveraar moet zich identificeren met een geldig identiteitsbewijs.
  • Machtiging tot plaatsen van aanduiding boven lijst. Om een geregistreerde aanduiding van de partij boven de kandidatenlijst te kunnen plaatsen, moet bij de lijst een verklaring van de (plaatsvervangend) gemachtigde van de partij worden gevoegd, waarin deze de inleveraar machtigt om dit te doen (Model H 3-1).
  • Instemmingsverklaring. Van elke kandidaat op de lijst moet een verklaring van instemming met de kandidaatstelling worden overgelegd. Zie Kieswet, art H 9 en model H 9. Een kandidaat die buiten het Europese deel van Nederland woont, moet op de instemmingsverklaring een gemachtigde binnen het Europese deel van Nederland aanwijzen. Deze verklaring is dan niet aan een vastgesteld model gebonden.
  • Kopie identiteitsbewijs. Van kandidaten die nog geen zitting hebben in de gemeenteraad moet een kopie van een geldig identiteitsbewijs worden overgelegd. Onder een geldig identiteitsbewijs wordt verstaan: geldig paspoort, geldig rijbewijs of geldige identiteitskaart (een document als bedoeld in art. 1 Wet op de Identificatieplicht). Let op: bij het nieuwe model paspoort, rijbewijs en identiteitskaart staat het Burgerservicenummer (BSN) op de achterzijde, dus moet ook de achterzijde van het identiteitsbewijs gekopieerd worden. Het ontbreken van een kopie van het identiteitsbewijs kan leiden tot schrapping van de kandidaat van de kandidatenlijst.
  • Bewijs van betaling waarborgsom. Een bewijs van betaling van de waarborgsom van €225 (alleen voor partijen die nog geen zitting hebben in de gemeenteraad). U dient dit bedrag vooraf aan de Publieksbalie te betalen.
  • De waarborgsom moet uiterlijk op vrijdag 16 januari 2026 betaald zijn. Zodra de betaling is ontvangen, verstrekt de gemeente een bewijs van betaling (Model H12). Dit bewijs moet worden ingeleverd op de dag van kandidaatstelling, samen met de kandidatenlijst en de overige vereiste documenten. Partijen krijgen de waarborgsom terug van het gemeentelijk centraal stembureau als ze bij de gemeenteraadsverkiezingen minimaal 75% van de kiesdeler halen, of als de partij geen geldige lijst heeft ingeleverd.
  • Ondersteuningsverklaringen. Nieuwe politieke partijen die willen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart 2026 dienen ten minste 20 schriftelijke ondersteuningsverklaringen van kiesgerechtigde inwoners van Oegstgeest te overleggen. Deze verplichting geldt op de dag van kandidaatstelling voor partijen die:
  1. voor het eerst deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezing
  2. bij de vorige verkiezingen geen zetels hebben behaald, of
  3. deelnemen met een blanco lijst (zonder geregistreerde aanduiding)

Elke verklaring moet persoonlijk worden afgelegd door een kiezer bij de afdeling Publiekszaken in het gemeentehuis van Oegstgeest. Dit kan in de periode van maandag 19 januari tot en met maandag 2 februari 2026. Kiezers dienen zich te legitimeren aan de balie. Ook kandidaten mogen een verklaring afleggen, mits zij inwoner en geregistreerde kiezer zijn in de gemeente Oegstgeest.

Zittingen centraal stembureau

Op dinsdag 3 februari 2026 om 16.00 uur zal het centraal stembureau in een besloten zitting de ingeleverde lijsten beoordelen. Bij het ontbreken van essentiële documenten zal de inleveraar van de stukken hiervan op de hoogte worden gesteld. Deze inleveraar krijgt nog 2 dagen de gelegenheid de verzuimen te herstellen. Dat is op woensdag 4 en donderdag 5 februari 2026 van 9.00 tot 17.00 uur. Op vrijdag 6 februari 2026 zal het centraal stembureau in een openbare zitting om 17.00 uur de lijsten definitief vaststellen. De plaats waar de zittingen gehouden worden zullen tijdig bekend worden gemaakt. Niet opgeloste verzuimen kunnen gevolgen hebben voor een individuele kandidaat of de lijst.

  • Het ontbreken van een geldig identiteitsbewijs betekent schrapping van de kandidaat
  • Het ontbreken van voldoende ondersteuningsverklaringen of de betaling van de waarborgsom betekent geen deelname van de groepering

Aansluitend zullen in deze zitting ook de lijstnummers worden vastgesteld. Iedere belanghebbende kan daarna tot uiterlijk 10 februari 2026 beroep instellen bij de Raad van State, afdeling Bestuursrechtspraak.