Heeft u moeite met het betalen van u rekeningen? Dat is vervelend. Gelukkig staat u er niet alleen voor. De gemeente werkt samen met woningverhuurders, zorgverzekeraars, energiebedrijven en waterbedrijven. Deze organisaties geven aan de gemeente door dat u een achterstand heeft met betalen. De gemeente biedt u gratis hulp en advies bij uw geldzorgen. Dit heet vroegsignalering.

Wat gebeurt er als u een betalingsachterstand heeft?

Een medewerker van de gemeente neemt contact met u op. U kunt dan:

  • een telefoontje krijgen;
  • een brief ontvangen;
  • of een medewerker van gemeente komt bij u langs.

Misschien is er niets aan de hand, maar het kan ook zijn dat u hulp nodig hebt. Samen met u bekijken we dan wat de beste manier is om uw geldproblemen aan te pakken. Samen met (schuld-)hulpverlenende organisaties kunnen wij bijvoorbeeld:

  • Samen met u een overzicht maken van uw inkomsten en uitgaven;
  • Met u een budgetplan maken;
  • Een onderzoek doen waarin we kijken of u misschien recht hebt op meer inkomen. Bijvoorbeeld uit toeslagen of andere regelingen.

Wat kunt u doen?

Heeft u een brief gekregen? Daarin staat het telefoonnummer en e-mailadres van de medewerker van de gemeente. Neem gerust contact op. We denken graag met u mee over een oplossing. Heeft u geen hulp nodig? Laat het ons ook weten. Dan vertellen wij aan de organisatie die uw betaalachterstand heeft gemeld dat u zelf een oplossing zoekt.

Geen brief gekregen, maar wilt u wel hulp? 

U kunt ons altijd bellen op telefoonnummer 14 071 op werkdagen tussen 9.00 en 11.00 uur. Een e-mail sturen naar schuldhulpverlening@oegstgeest.nl mag ook. Meer informatie over schuldhulpverlening.