Als er iemand is overleden, doet u hiervan aangifte in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente verwerkt het overlijden van deze persoon in de burgerlijke stand en de basisregistratie personen (BRP). Als de overledene niet in Oegstgeest staat ingeschreven, geven wij dit door aan de andere gemeente waar de overledene staat ingeschreven.

Hoe werkt het?

De aangifte vindt plaats in Oegstgeest als de persoon hier is overleden.

  • Aangifte van overlijden doet u binnen zes dagen na het overlijden. Meestal doet de uitvaartondernemer dit.
  • Na het opmaken van de overlijdensakte wordt het overlijden geregistreerd in de Basisregistratie Personen van de woongemeente.

Na uw online aangifte maakt een medewerker van de afdeling Publiekszaken uiterlijk de dag voordat de uitvaart is, de overlijdensakte op. U ontvangt de verloven per e-mail. De gevraagde uittreksels krijgt u per post.   

In stappen:  

  • Klik op de knop ‘Aangifte doen met E-herkenning’ op deze pagina.
  • Log in met uw eHerkenning met minimaal betrouwbaarheidsniveau 2+.
  • Vul per aangifte de gevraagde gegevens in en voeg de gevraagde bijlagen toe.
  • Betaal de aangifte meteen met iDEAL.  
  • Heeft u een B-verklaring (verklaring van doodsoorzaak) van de arts ontvangen? Stop dan de dichte envelop in een eigen envelop en verstuur hem zonder postzegel naar de gemeente: Gemeente Oegstgeest, Afdeling Publiekszaken, Antwoordnummer 40012, 2300 VJ Oegstgeest.
  • Wij e-mailen u na aangifte de benodigde verloven. De uittreksels versturen wij met de post.    

U kunt per formulier maar 1 aangifte van overlijden doen. Let op: de documenten die u daarbij moet toevoegen, mogen bij elkaar niet groter zijn dan 20 MB per formulier.

Voor uitvaartondernemers

U kunt online aangifte doen van overlijden met eHerkenning (betrouwbaarheidsniveau 2+).

Heeft u geen eHerkenning? Dan kunt u de gegevens over de uitvaart en de doktersverklaring mailen naar overlijden@oegstgeest.nl. De benodigde documenten maken wij voor u klaar. Voor het ophalen van deze documenten, maakt u een afspraak.

Wat moet u meenemen?

  • Een geldig legitimatiebewijs
  • Een doktersverklaring van het overlijden
  • B-envelop met daarin gegevens over de doodsoorzaak. Deze krijgt u van de dokter
  • Gegevens over de uitvaart
  • - Uw pinpas (of geld) mee om te betalen.

Verlof tot begraven of cremeren

Om iemand te kunnen begraven of cremeren, hebt u een 'verlof tot begraven of cremeren' nodig. De gemeente waar iemand is overleden geeft die af.

Kosten

Product Kosten
Aangifte van overlijden € 0,00
Afschrift van overlijdensakte € 16,60