Door: Carina Kralt-Bos
Datum: 9 oktober 2025

Foto van Arie en Margriet van Kampenhout in hun achtertuin.

‘We hebben nu een vangnet om ons heen en de zekerheid dat Radius er voor ons is. Dat gevoel is heel prettig.’

Het Sociaal Team is er voor volwassen inwoners van Oegstgeest die om allerlei redenen ondersteuning nodig hebben. Bijvoorbeeld om zelfstandig te kunnen blijven wonen, of bij het omgaan met een beperking, psychische of sociale problemen, eenzaamheid, verlies, mantelzorg of het vinden van passende dagbesteding. 

Binnen het Sociaal Team Oegstgeest (STO) zijn diverse professionals van verschillende organisaties werkzaam, zoals ouderenadviseurs van Radius Welzijn. Zij zetten zich in om het welzijn van inwoners te vergroten en het leefplezier te versterken. Dit gebeurt bij zowel de mensen thuis als in de buurt. In dit artikel de ervaringen van Arie en Margriet van Kampenhout. Zij maken sinds een paar jaar gebruik van de diensten van Radius. 

Wanneer hebben jullie voor het eerst contact gehad met Radius en wat was de aanleiding?

Margriet: ‘Dat is nu 2,5 jaar geleden. De directe aanleiding was dat we het hier thuis niet meer konden redden met z’n tweeën. Arie is lange tijd mijn mantelzorger geweest. Door mijn handicap, waarbij ik mijn ellebogen niet kan buigen en mijn polsen niet kan strekken, kwam er veel bij hem te liggen. Jarenlang heeft hij het huishouden gerund en bracht hij me met de auto naar diverse plekken of het station als ik voor mijn werk met de trein moest reizen. Een paar jaar geleden kreeg Arie corona waar hij niet van leek te herstellen. Toen zijn we verder op zoek gegaan naar wat er aan de hand kon zijn. Na uitgebreid onderzoek is geconstateerd dat hij lijdt aan vasculaire dementie, waardoor niet alleen zijn geheugen afneemt maar ook zijn mobiliteit. Door mijn handicap kon ik op een gegeven moment niet alles meer opvangen. Toen werd het tijd om Radius in te schakelen over hoe nu verder. Al vrij snel kregen we bezoek van een ouderenadviseur. Met Riëlle van Duin hebben we een uitgebreid keukentafelgesprek gehad. Er werd naar ons verhaal geluisterd en meegedacht.’ 

Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe met de ouderenadviseur? Wat doet zij allemaal?

‘We hebben echt het gevoel dat wij centraal staan en dat is heel fijn. Riëlle beweegt mee met onze situatie, is heel inlevend en attendeert ons op zaken waar we gebruik van kunnen maken. Zo weet zij hoe de hazen lopen, hoe je hulpmiddelen kunt aanvragen en welke termen en vereisten daarvoor nodig zijn. Er is ook goed contact tussen haar en de casemanager van Marente die vanwege de zorgvraag van Arie ook is betrokken, maar ook met de WMO-consulenten binnen het Sociaal Team Oegstgeest. Daardoor kan er snel worden geschakeld. Toen Arie steeds moeilijker ging lopen heeft Riëlle ervoor gezorgd dat er een rolstoel kwam. We gingen ervan uit dat dat weleens maanden kon gaan duren maar  waren positief verrast toen de rolstoel heel snel werd geleverd. Maar ik kan haar ook tussendoor benaderen. Dat heb ik laatst gedaan toen ik het moeilijk had. Riëlle is toen langs geweest. Na een uitgebreid gesprek had ik weer vertrouwen dat Arie en ik het samen gaan redden. De goede samenwerking tussen ons en de ouderenadviseur maar ook tussen de ouderenadviseur en de WMO-consulent geeft ons rust.’ 

Van welke faciliteiten maken jullie gebruik?

Margriet: ‘Ik ga weleens naar een open koffie ochtend en ik ben nu twee keer naar het mantelzorgcafé geweest. Dat is één keer per kwartaal. Er staat altijd een inhoudelijk thema centraal maar er is ook tijd en ruimte voor ontmoeting. Dat laatste vind ik vooral erg fijn. Door samen te zijn met andere mantelzorgers heb je het gevoel dat je er niet alleen voor staat en dat meer mensen in datzelfde schuitje zitten. Laatst ben ik voor het eerst naar de filmavond geweest die Radius had georganiseerd. Dat was ook leuk. Ook Arie maakt gebruik van een aantal faciliteiten van Radius zoals de Dorpsbus waar hij een abonnement op heeft. Verder bezoekt hij regelmatig de stoelgym en is hij een paar keer per week bij de Odensekamer. Al met al zijn het behoorlijk wat faciliteiten en activiteiten. De verwachting is dat dat in de toekomst toe zal nemen als de situatie van Arie verslechtert.’ 

Hebben jullie contact met de mantelzorgmakelaar Jasmijn Collin?

‘De paar keer dat ik bij het mantelzorgcafé ben geweest was Jasmijn Collin er ook, voor de rest niet. Maar we hebben dus al kennis gemaakt en ik weet haar te vinden als het nodig is. Dat geeft een veilig gevoel. Mantelzorg is wel een rode draad in ons leven. Eerst was Arie dus mantelzorger voor mij en nu zijn de rollen min of meer omgedraaid. Voor Radius is dat ook bijzonder. Voor nu redden we het op deze manier maar er komt een tijd dat we meer mantelzorg nodig hebben. Dan is het fijn om te weten dat er een mantelzorgmakelaar is.’

De Odensekamer, waar Arie gebruik van maakt, bestaat nog maar een jaar. Wat zijn de ervaringen tot nu toe?

Arie: ‘Ik heb het er erg naar mijn zin. Het zijn allemaal aardige mensen en de vrijwilligers en medewerkers zijn ook heel behulpzaam. We beginnen altijd met koffie. Iedereen mag ook zijn wensen voor de lunch doorgeven en die worden dan gehaald. Daarna gaan we spelletjes doen of is er een quiz. Laatst werden er liedjes van vroeger via YouTube getoond. Iedereen haalde allerlei herinneringen op en genoot ervan. Elke maandag en donderdag ga ik met de Dorpsbus naar de Odensekamer. Hoewel het maar 400 meter hier vandaan is, is het toch te ver met de rollator. In het begin waren we met z’n achten maar de laatste tijd komen er steeds meer. Dat vind ik wel leuk want daardoor ontmoet ik ook weer nieuwe mensen. Door mijn ziekte kom ik zelf steeds minder vaak buiten of in het dorp.’ 

Inclusie is een belangrijk onderwerp in het leven van Margriet. Waarom maakt u zich zo hard voor inclusie?

Margriet: ‘Ik heb leren omgaan met mijn beperking maar ik merk dat de omgeving er, meestal zonder opzet, niet altijd goed mee omgaat. Professionals maak ik bewust van zaken waar zij zelf niet aan denken. Ik word ook wel door Radius en de gemeente gevraagd om input te geven en dat doe ik graag. Een voorbeeld is het slot van een toegankelijk toilet. Ik kan niet elk normaal slot openen en meer mensen met een beperking hebben daar last van. Toen heb ik foto’s gestuurd van een slot dat voor iedereen werkt en dat is er ook gekomen. Je voorkomt missers als je inclusie vanaf het begin erbij betrekt. Wat ik vooral mee wil geven is: vergeet ons niet, zie ons en regel het óók goed voor ons.’ 

Willen jullie nog iets meegeven aan Oegstgeestenaren?

‘Blijf niet jutteren als je het gevoel hebt dat je er alleen voor staat of geen idee hebt waar te beginnen. Zet de eerste stap en je zult zien hoe toegankelijk en laagdrempelig Radius is. Laat je omringen door zoveel aardige en enthousiaste vrijwilligers en heb er vertrouwen in dat je opgevangen wordt. Dat is bij ons zeker gebeurd en daar zijn we dankbaar voor. De komst van de ouderenadviseur heeft onze wereld vergroot. We zijn nu een stuk actiever en doen nog steeds nieuwe contacten op. Het gevoel dat we een vangnet om ons heen hebben en de zekerheid dat Radius er voor ons is, is heel prettig.’

Algemene info

Vragen over wat Radius Welzijn voor u kan betekenen?  Via de website www.radiuswelzijn.nl is meer informatie te vinden over bijvoorbeeld de stoelgym/-yoga, mantelzorgondersteuning en andere activiteiten die Welzijn organiseert. 

Wilt u persoonlijk contact? Op de website kunt u onder het kopje contact een contactformulier invullen. Binnen vijf dagen wordt er contact met u opgenomen. Bellen kan ook van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 en 12:30 op het nummer 071-7074200.