GGZ in de Wijk
‘Als GGZ in de wijk wil je niets liever dan iemand snel en van de juiste hulp voorzien’
Het Sociaal Team is er voor volwassen inwoners van Oegstgeest die om allerlei redenen ondersteuning nodig hebben. Bijvoorbeeld om zelfstandig te kunnen blijven wonen, of bij het omgaan met een beperking, psychische of sociale problemen, eenzaamheid, verlies, mantelzorg of het vinden van passende dagbesteding.
Binnen het Sociaal Team Oegstgeest (STO) zijn diverse professionals van verschillende organisaties werkzaam. Suk-jae Hummelen verzorgt binnen het STO sinds twee jaar GGZ in de Wijk. Daarnaast werkt hij vier dagen als psychiatrisch verpleegkundige bij GGZ Rivierduinen. In dit artikel blikt hij terug op zijn ervaringen met GGZ in de Wijk tot nu toe.
Voor wie is GGZ in de Wijk bedoeld?
‘Voor Oegstgeestenaren die kampen met een psychische kwetsbaarheid maar nog geen hulp hebben of de verkeerde hulp. In sommige gevallen is er wel een hulpvraag maar weten ze niet waar ze terecht kunnen of speelt schaamte een rol. Het is preventieve zorg die ervoor moet zorgen dat inwoners snel de juiste hulp en ondersteuning krijgen. Oegstgeest is niet de enige gemeente die dit aanbiedt. In de regio wordt het in diverse dorpen en steden aangeboden, alleen verschilt het per gemeente hoe het georganiseerd is.’
Hoe ziet jouw werk als GGZ in de Wijk er in de praktijk uit? Wat doe je precies?
‘Als GGZ in de Wijk probeer ik gebruik te maken van diverse netwerken die er in Oegstgeest zijn. Het is niet zo dat ik door het dorp fiets of wandel zoals wijkagenten en handhaving dat doen. Het zijn vaak instanties die me rechtstreeks benaderen omdat ze zich zorgen maken over iemand of het gaat via een overleg. Zo komen we als Sociaal Team elke drie weken bij elkaar en ik zit ook bij buurtoverleggen waar onder andere buurtambassadeurs, kerken, thuiszorg en de sociaal makelaar Sietske Steenbergen bij zijn aangesloten. Doordat ik vaak aan tafel zit, kan er snel worden geschakeld en dat is heel prettig.’
‘Als ik een melding krijg, benader ik de betreffende persoon om te vragen of ik vrijblijvend een keer langs mag komen. Tijdens zo’n eerste gesprek probeer ik in kaart te brengen wat er mogelijk aan de hand is. Het voordeel is dat ik geen behandeling doe. Ik kom om te luisteren, te vragen en soms verwijs ik door. Het kan zijn dat het bij één bezoek blijft. Dat is het geval als ik constateer dat de zorgen die eerder geuit zijn via een instantie of familielid niet of slechts deels terecht zijn en soms wil de betreffende persoon het bij één gesprek laten. Ook dat mag. Ik hoop dan wel dat ik een zaadje heb geplant. Vaak neem ik een paar maanden later nog een keer contact met ze op om te vragen hoe het gaat. Voor mij is vertrouwen heel belangrijk. Ik zie mensen voor het eerst maar zij mij ook. Soms helpt het ook om puur op praktische zaken te richten. Zo heb ik een keer een wasmachine gemaakt om vertrouwen te winnen.’
Wat zijn jouw doelen?
‘Er zijn geen doelen voor GGZ in de Wijk in de zin van percentages of aantal doorverwijzingen. Ik hoef ook geen dossier op te bouwen zoals dat wel moet in mijn werk voor GGZ Rivierduinen. Dat is het mooie van GGZ in de Wijk: niets hoeft maar er mag en kan van alles gebeuren als degene om wie het gaat er open voor staat.’
Welke impact kun jij maken in het leven van cliënten? Wanneer is het voor jou geslaagd?
‘Het valt of staat met iemand die wil. GGZ in de Wijk is laagdrempelig en er is geen sprake van welke vorm van dwang dan ook. Dat komt omdat het preventieve zorg is. Je wilt niets liever dan iemand snel en van de juiste hulp voorzien. Soms is dat door slechts één gesprek en soms door meerdere gesprekken en verwijs je door naar andere instanties.’
Is het niet frustrerend dat je niet iedereen kunt helpen terwijl je wel ziet dat iemand problemen heeft?
‘Mensen hebben recht om problemen te hebben. Dat moeten we niet vergeten. Voor mij is het al een overwinning als ik iemand over de drempel kan helpen door te praten. Het goede van mijn functie is dat ik geen haast heb en geen oordeel. Dus iemand die nu nee zegt is prima en als diegene later wel hulp wil, dan vind ik dat ook prima. Dat zie ik dan als winst.’
Is er een cliënt geweest wiens verhaal is blijven hangen?
‘Een tijd geleden ben ik door Thuiszorg Marente benaderd. Het ging over een bejaarde cliënt waar het niet goed mee ging en die nog maar kort te leven had. Ze maakte zich grote zorgen over haar volwassen zoon, die een paar deuren verderop woonde en behoorlijk afhankelijk van haar was. Ik kreeg de vraag of ik een keer bij de zoon langs kon gaan en dat heb ik samen met een collega gedaan. Meestal gaan we het eerste bezoek met z’n tweeën en van daaruit bepalen we of dat nodig blijft of dat ik het ook alleen af kan. In dit geval kon dat. De betreffende persoon stond er open voor. Uit de gesprekken bleek dat er sprake was van vereenzaming en er waren ook wel wat psychische problemen. Via het STO hebben we ambulante woonbegeleiding aangeboden. Ik vond hem ook wat aan de zware kant en heb hem geadviseerd om naar de huisarts te gaan. Dat advies heeft hij opgevolgd. Daar bleek dat hij suikerziekte heeft. Inmiddels voelt hij zich lichamelijk een stukje beter. Het is mooi om te zien dat het nu redelijk goed met hem gaat ondanks dat zijn moeder recent is overleden. Binnenkort ga ik bij hem op bezoek om zo de vinger aan de pols te houden.’
Wat als GGZ-in de Wijk niet zou bestaan. Wat gebeurt er dan?
‘Dan verdwijnt een bepaalde mate van preventie en bestaat het risico dat inwoners langer met zorgen en problemen rond blijven lopen. Ze kunnen wel hulp gebruiken maar blijven buiten beeld. GGZ in de Wijk speelt een belangrijke rol om er juist voor deze groep te zijn, om ze te zien en eventueel te helpen. Om GGZ in de Wijk goed te kunnen doen zijn er wel mensen en organisaties in het dorp nodig die hun ogen en oren openhouden en weten wat er speelt zodat ik tijdig in actie kan komen.’
Algemene info:
Contact met GGZ in de Wijk kan rechtstreeks via Suk-jae Hummelen (06-20 57 95 98) of via het Sociaal Team Oegstgeest. Zij zijn maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 11:00 uur telefonisch bereikbaar. U kunt bellen met 14071 (gemeente Oegstgeest) en vragen naar het Sociaal Team Oegstgeest.