De gemeente Oegstgeest stelt via het lokaal sportakkoord bijna €40.000 beschikbaar voor initiatieven op het gebied van sport. Via de subsidieregeling ‘Lokaal sportakkoord 2022’ kunnen sportverenigingen, inwoners en andere maatschappelijke partijen subsidie aanvragen voor sportinitiatieven in Oegstgeest. Deze sportinitiatieven kunnen sportactiviteiten zijn (met een maximale subsidie van €1.500), de aanschaf voor bepaalde sport- en spelmaterialen (met een maximale bijdrage van €1.000) of investeringen in een sportvereniging of -accommodatie (50% bijdrage met een maximum van €3.000). Om in aanmerking te komen voor een subsidie, moet een sportinitiatief aansluiten bij de ambities uit het sportakkoord.

Ambities sportakkoord

De uitgangspunten van het sportakkoord zijn gebaseerd op het idee dat sporten voor de meeste mensen gezond, leuk en gezellig, dat het eenzaamheid tegen gaat en dat iedereen zonder uitzondering de kans moet krijgen om aan bepaalde sportactiviteiten mee te doen. Een subsidieaanvraag moet dan ook aansluiten bij een of meer van de volgende doelstellingen:

• het stimuleren van inclusief sporten en bewegen.
  • het in stand houden en verbeteren van de diversiteit, capaciteit, kwaliteit van en deelname aan amateursport;
  • het verder uitbouwen van de preventieve waarde van (verenigings)sport;
  • het toekomstbestendig maken van sportverenigingen;
  • het verduurzamen van sportaccommodaties.

Aanvraag doen

Oegstgeester sportverenigingen, inwoners en andere maatschappelijke partijen kunnen online een aanvraag doen. De gemeente Oegstgeest beoordeelt samen met de Oegstgeester Sportfederatie de aanvragen, toekenning gaat in volgorde van binnenkomst en geschiedt zolang er budget beschikbaar is. Voor 2022 is dat € 39.528,-

Het sportakkoord

In november 2019 is in Oegstgeest het lokaal sportakkoord vastgesteld en ondertekend door de gemeente en vele sportclubs in Oegstgeest. In het sportakkoord staan intenties over onder andere sportinitiatieven, diversiteit, gezondheid, amateursport en verduurzaming van bijvoorbeeld de accommodaties. In 2021 is met behulp van de subsidieregeling lokaal sportakkoord al ruim €20.000 aan subsidies toegekend aan sportinitiatieven. Het sportakkoord is online na te lezen.