Sinds afgelopen week ziet Oegstgeest er een stuk schoner uit. Jong en oud staken de handen uit de mouwen om zwerfafval op te ruimen in het kader van de Landelijke Opschoondag op 20 maart. Voor wie dat wilde, stelde de gemeente grijpers, afvalzakken en hesjes beschikbaar.

Wethouder Peter Glasbeek is blij met alle inzet. “Zwerfafval ziet er niet uit en is slecht voor de natuur. Je moet er niet aan denken dat dieren plastic voor voedsel aanzien. Het is fantastisch dat zoveel mensen met enthousiasme aan de slag gegaan zijn. Ik wil alle opruimers hartelijk bedanken. Dat geldt natuurlijk ook voor de medewerkers van het gemeentelijk team Beheer en Onderhoud.” Hij benadrukt dat het hier niet alleen om eenmalige acties gaat. “Veel mensen lieten ons weten dat ze regelmatig afval opruimen tijdens een wandeling, als ze de hond uitlaten of gewoon in de buurt. Dat scheelt natuurlijk enorm.”

De gemeente hielp de opruimers een handje door materialen beschikbaar te stellen en de gevulde zakken weer op te halen. Een medewerker van de gemeente sprak zaterdag diverse actieve opruimers. Zij lieten weten dat ze het leuk vonden om mee te doen en dat ze veel positieve reacties kregen. De actie heeft het bewustzijn zeker vergroot.

In totaal werden ruim 130 grijpers uitgeleend en zijn er zo’n 100 volle afvalzakken opgehaald. Niet iedereen brengt de materialen trouwens weer terug. Ongeveer de helft van de mensen wil wel vaker opruimen.