Doe mee logo op foto gemeentehuis

Met het registeren van de eerste gebruiker – wethouder Jan Nieuwenhuis – lanceerde de gemeente afgelopen maandag een nieuw digitaal burgerplatform: ‘Doe mee Oegstgeest’. Jan Nieuwenhuis: “Een informatieavond spreekt niet iedereen aan en is nu geen optie. Op deze manier hopen we meer mensen uit te nodigen en maken we het een stuk makkelijker om betrokken te zijn bij plannen en projecten. Ik nodig iedereen van harte uit om een kijkje te nemen op doemee.oegstgeest.nl.”

Het platform biedt verschillende interactieve mogelijkheden zoals vragenlijsten, polls, reageren op voorstellen, een webinar volgen of zelf reacties plaatsen op een kaart. De interactiemogelijkheden verschillen per onderwerp.

Nieuwenhuis geeft aan dat het nu voorkomt dat Oegstgeestenaren niet op tijd betrokken zijn bij plannen of projecten die hen raken. Bijvoorbeeld omdat ze niet naar een informatiebijeenkomst konden komen. Het digitale platform heeft als voordeel dat mensen thuis op de bank kunnen deelnemen. Ze zien in één oogopslag op welke onderwerpen zij kunnen reageren en hoe. Een naam, postcode en e-mailadres zijn al voldoende om in te loggen.

Digitaal reageren is gemakkelijk. Zo staat er al een vragenlijst over ‘aardgasvrij Oegstgeest’ online. Binnenkort is het ook mogelijk om zelf (burger)initiatieven te lanceren en vervolgens hierover in gesprek te gaan. Zo kan bijvoorbeeld een plan om een braakliggend veldje onder handen te nemen met de complete wijk worden gedeeld. Nieuwenhuis: “Het moet een platform voor en door onze inwoners zijn.’’ Hij benadrukt dat het digitale burgerplatform een aanvulling is op de informatieavonden en overige inspraakmomenten van de gemeente. “Het is niet zo dat we die achterwege laten. Het zou goed kunnen dat reacties op het platform het startpunt vormen voor een gerichte bijeenkomst.”

Er zijn inmiddels meer gemeenten met een digitaal platform. Nieuwenhuis ziet het als een logisch vervolg op de ingeslagen weg van burgerparticipatie: “Het platform is er gekomen na een uitdrukkelijke wens van de gemeenteraad, die hiervoor de ‘Leidraad voor participatie in Oegstgeest’ heeft vastgesteld. Ook verschillende inwoners en organisaties uit Oegstgeest leverden met hun ervaringen en kritische blik een bijdrage. Graag wil ik iedereen die betrokken is geweest bedanken voor de tijd en inzet!”

Het nieuwe platform ‘Doe mee Oegstgeest’ wordt de aankomende tijd verder gevuld met projecten.