Op 30 november 2020 lanceerde de gemeente het nieuwe digitale Doe Mee platform op doemee.oegstgeest.nl. Via dit platform kunnen mensen meedenken met de gemeente en reageren op plannen en projecten. Zij hoeven zich alleen met naam, postcode en e-mailadres te registreren. Net voor de Pasen werd een mooie mijlpaal behaald: de 500ste deelnemer meldde zich aan. Wethouder Jan Nieuwenhuis: “Met dit platform wilden we het mensen makkelijk maken om betrokken te zijn. Juist nu. Ik ben blij dat zoveel mensen dat doen en hoop natuurlijk dat dit aantal verder blijft groeien.”

Het platform biedt verschillende interactieve mogelijkheden zoals vragenlijsten, reageren op voorstellen of zelf reacties plaatsen op een kaart. Wie zich registreert, kan daarna op alle onderwerpen reageren. Tot nu toe blijkt dat vooral het nieuw op te stellen evenementenbeleid voor veel nieuwe deelnemers heeft gezorgd. Deze vragenlijst werd ruim 400 keer ingevuld. Er is veel betrokkenheid bij de nieuwe Omgevingsvisie Oegstgeest 2030. Ook op kleinere schaal werkt het platform goed. Bewoners van de Hofbrouckerlaan lieten de gemeente via het platform weten welke boomsoort zij graag op de plek van een gekapte populier terugzien. De nieuwe eiken zijn inmiddels geplant! En ook de eerste nominatie voor de Bomenlijst is inmiddels op het platform te vinden.

Nieuwe ontwikkelingen

Doe Mee Oegstgeest is er voor en door inwoners en blijft dus groeien. Je kunt eenvoudig meedenken én doen, op een moment dat jou uitkomt” geeft Jan Nieuwenhuis aan. Hij licht een tipje van de sluier op voor de nabije toekomst. “Binnenkort kunnen inwoners ook zelf hun initiatief lanceren via het platform om hier vervolgens in gesprek te gaan. Niet alleen met de gemeente, maar ook met elkaar.”