In 2023 kunt u weer meedoen met het Naturalis Citizen Science project ‘OEVERPLANTEN’. Tussen 15 mei en 15 september kunt u meehelpen om de kwaliteit van oevervegetatie in kaart brengen. Het doel van het project is om gegevens te verzamelen voor onderzoek en om mensen de oevers te laten te ontdekken op leerzame wijze.

In 2022 heeft Naturalis al voor het vijfde jaar oevers gemonitord in diverse gemeenten, waaronder ook Oegstgeest. Alle gegevens van de oeverchecks zijn vrij toegankelijk op de website van het project mijnoeverplanten.nl. In Oegstgeest zijn er ca. 130 oeverchecks gedaan door de vrijwilligers. Uit de resultaten blijkt dat 30% van de gemonitorde oevers in Oegstgeest een goede vegetatiekwaliteit heeft. Landelijk is dit slechts 16%. Er zijn ook locaties waar verbetering mogelijk is. Deze gegevens kan de gemeente gebruiken als input voor beheerplannen of wanneer er natuurvriendelijke oevers worden aangelegd. Het onderzoek loopt nog de komende 5 jaar. Iedereen kan meedoen!

Helpt u ook om oevers in uw buurt op de kaart te brengen? Kijk voor meer info op de website van mijnoeverplanten.nl.