Technisch probleem in productieproces reisdocumenten

  • E-mail pagina
  • Lees voor
Technisch probleem in productieproces reisdocumenten

12 juli 2018

Eind juni is er een technisch probleem geweest bij de productie van reisdocumenten. In ongeveer 5000 recent gemaakte Nederlandse paspoorten en identiteitskaarten zit een fout. Hierdoor kan het gebeuren dat een van de elektronische echtheidskenmerken niet werkt in sommige paspoorten of identiteitskaarten.Iedereen die in de periode april tot en met juni van dit jaar een reisdocument heeft aangevraagd ontvangt deze week een persoonlijke brief van het Rijk.

De informatie die op het document staat opgeslagen is nog steeds goed beveiligd en het document kan nog steeds gebruikt worden om te reizen, ook als dit technische probleem in het document is opgetreden. Alle (buitenlandse) autoriteiten die belast zijn met grens­controles zijn geïnformeerd over dit probleem.

Voor de inwoners die in de periode tussen april en juni een reisdocument aangeschaft hebben, is een special telefoonnummer opgezet. Als u vragen heeft, kunt u bellen met 0800-0201046, of een e-mail sturen naar mijnreisdocument@rvig.nl.

U kunt uw document zelf controleren met een Android telefoon die geschikt is voor het uitlezen van de chip met een NFC-reader. Deze gratis app “BZK-ID“ is vanaf vandaag beschikbaar in de Google Play Store. Indien u de genoemde brief van het Rijk heeft ontvangen en u kan uw document niet met de app controleren, mag u uw document laten controleren bij het gemeentehuis tussen 09:00 en 15:00 uur. Neem ook de brief mee.

Wanneer uw document het betreffende probleem blijkt te hebben, wordt dit vanzelfsprekend kosteloos vervangen.

Meer informatie leest u op de website van de rijksoverheid.

 

Deel op facebook Deel op twitter