Als u 70 jaar of ouder bent op 17 maart 2021, mag u stemmen per brief. U krijgt hiervoor een stempluspas.

Zelf kiezen hoe u stemt

Met de stempluspas kunt u zelf kiezen hoe u stemt:

  • stemmen per brief;
  • stemmen op het stembureau op woensdag 17 maart;
  • vervroegd stemmen op maandag 15 of dinsdag 16 maart;
  • een volmacht geven aan een andere kiezer.

Hoe werkt stemmen per brief

De stempluspassen worden bezorgd tussen 26 februari en 3 maart. Tussen vrijdag 26 februari en donderdag 11 maart ontvangt u een briefstempakket met uitleg.

  • Stembiljet invullen
    U vult het briefstembiljet in. Dat mag met elke kleur. Het hoeft dus niet perse met rood. Als u een pen gebruikt, let u er dan goed op dat de inkt droog is voordat u het biljet dichtvouwt. Zo komen er geen vlekken op het briefstembiljet.
  • Stembiljet in envelop doen
    U stopt het ingevulde briefstembiljet in de stembiljet-envelop. Sluit de envelop.
  • Stempluspas ondertekenen
    U ondertekent uw stempluspas. Kunt u geen handtekening zetten? Dan hoeft dat niet.
  • Alle stukken in retourenvelop doen
    U stopt uw ondertekende stempluspas en de gesloten stembiljet-envelop in de retourenvelop. U plakt de retourenvelop dicht. U kunt deze envelop per post verzenden, of afgeven op het afgiftepunt.

Versturen per post

Als u het briefstembiljet via de post wilt versturen, kunt u hiervoor de retourenvelop gebruiken.

Zorg dat uw briefstem voor woensdag 17 maart 21.00 uur aankomt. Dat kunt u doen door uw briefstem voor vrijdag 12 maart 2021 17.00 uur met de post te versturen.

Afgiftepunt

Wilt u de briefstem liever zelf afgeven? Dat kan ook. U kunt uw briefstem inleveren op de volgende locatie: voormalig gebouw Rivierduinen, Rhijngeesterstraatweg 13 A (achter het gemeentehuis).

Openingstijden van het afgiftepunt:

  • 10 t/m 12 maart van 09.00 tot 17.00 uur
  • 15 en 16 maart van 09.00 tot 17.00 uur
  • 17 maart van 07.30 tot 21.00 uur

Briefstembiljet of stempluspas kwijt

Bent u het briefstembiljet kwijt? Of mist u een van de enveloppen die u nodig hebt voor het versturen van uw briefstem? Dan kunt u een nieuwe ophalen van 10 t/m 12 maart en van 15 t/m 17 maart. Dit kan bij het afgiftepunt of bij de balie van de afdeling publiekszaken, Rhijngeesterstraatweg 13, 2342 AN Oegstgeest.

Bent u uw stempluspas kwijt of is deze beschadigd? Vraag dan een nieuwe stempluspas aan. Dit kan tot vrijdag 12 maart 17.00 uur bij de afdeling publiekszaken, Rhijngeesterstraatweg 13, 2342 AN Oegstgeest. Neem een geldig identiteitsbewijs mee.

Vragen?

Hebt u nog vragen over het stemmen per brief? Dan kunt u bellen met de telefonische informatielijn van de Rijksoverheid: 0800 – 1351. De informatielijn is 7 dagen per week geopend van 8.00 tot 20.00 uur. De informatielijn is gratis.

Meer informatie over het briefstemmen vindt u op de website van de Rijksoverheid.